نگيننگين، تا این لحظه: 18 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره
محمد حسینمحمد حسین، تا این لحظه: 9 سال و 28 روز سن داره

نگین و محمد حسین

مشكل من با مادرشـوهرم

1390/10/4 11:04
2,004 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

 

 

از همان كودكي از او وحشت داشتيد؛ اينكه شما هم مثل مادر و مادر بزرگ و اجدادتان يك روز قرباني روابط عروس- مادر شوهري مي‌شويد، ذهن‌تان را آرام نمي‌گذارد. از همان زماني كه تلفن خانه‌تان زنگ مي‌خورد و مادر شوهر آينده پيشنهاد يك جلسه خواستگاري را مي‌دهد، سينه‌تان را سپر مي‌كنيد. انگار جنگ بزرگي در پيش است. لبخندهايش را در جلسه خواستگاري جدي نمي‌گيريد. از هديه‌هايش خوشحال نمي‌شويد و به يك دقيقه حرف زدنش، يك هفته فكر مي‌كنيد تا تفسيرش كنيد تا معناهاي پنهانش را پيدا كنيد. شايد كليشه‌هايي كه در مورد رابطه عروس- مادر شوهري گفته مي‌شود بي‌معنا نباشد اما اگر كمي دقت كنيد، مي‌بينيد كه پيش از وارد شدن به اين ميدان و ارزيابي حريف‌تان، براي اين جنگ آماده شده‌ايد.


شمشيرتان را از رو نبنديد

از همان اول آشنايي مرزهاي‌تان را روشن كنيد تا بعد از ازدواج براي مشخص كردن هر كدام‌شان مجبور به جنگيدن نشويد. مهم نيست كه شما چقدر به هم شبيه هستيد يا با هم فرق داريد؛ بايد بتوانيد يكديگر را در كنار اين تفاوت‌ها درك كنيد و هرگز به خط‌قرمزهاي هم وارد نشويد. اگر براي شما موضوعاتي بيش از ديگر موارد مهم هستند، آن‌ها را در عمل يا با يك گفت‌وگوي صادقانه روشن كنيد و از او بخواهيد كه به اين حريم‌ها وارد نشود. در اين مرزبندي‌ها منصف باشيد و تنها به اين خاطر كه يك مادرشوهر مقابل‌تان نشسته، شمشيرتان را از رو نبنديد و او را تمام و كمال از زندگي‌تان بيرون نكنيد.


با او مثل يك دوست رفتار كنيد اما اجازه ندهيد اين دوستي به يك هم خانگي تبديل شود و او نتواند گذراندن يك روز بدون پسرش را تصور كند. قصد جدا كردن همسرتان از او را نداشته باشيد اما استقلال‌تان را هم فراموش نكنيد


 تنها به اين خاطر كه يك مادرشوهر مقابل‌تان نشسته، شمشيرتان را از رو نبنديد و او را تمام و كمال از زندگي‌تان بيرون نكنيد


كار را به همسرتان بسپاريد

اگر بدون آنكه بخواهيد اوضاع پيچيده شد، صاف كردن جاده را به‌عهده همسرتان بگذاريد. اگر شما سنگ‌هاي‌تان را با او وا كنده باشيد و از اينكه همسرتان همه جا حق را در نظر مي‌گيرد و همينطور شما را هم حمايت مي‌كند، پس جاي نگراني نيست. با تلاش كردن براي اثبات خودتان و همينطور جنگيدن با مادر شوهر، چهره خود را مقابل همسرتان و ديگران خراب نكنيد. بگذاريد او در اين مسير پيش برود و همه چيز را براي آرام شدن اوضاع روشن كند.



از او دستور غذا بگيريد

گاهي از مادرشوهرتان كمك بگيريد و اجازه دهيد كه احساس كند هنوز به او نيازمنديد. جنس اين كمك گرفتن‌ها را مي‌توانيد با شخصيت او تعيين كنيد مثلا اگر به آشپزي و دست پختش خيلي مغرور است و دوست دارد مورد تعريف و تمجيد قرار گيرد، مي‌توانيد گاهي با گرفتن يك دستور غذايي از او اين حس غرور را در مادر شوهرتان زنده كنيد. شايد بد نباشد كه گاهي همسرتان هم در اين موضوع دخيل شود و به مادرش نشان دهد كه هنوز هم برايش اهميت دارد اما اين اتفاق نياز به ظرافت زيادي دارد چراكه با نسنجيده پيش رفتن مي‌توانيد همه چيز را خراب‌تر از حالا كنيد.


با كمك همسرتان او را بيشتر بشناسيد.براي بهتر كردن اين رابطه همسرتان مي‌تواند بهترين همراه‌تان باشد. از او بپرسيد كه چه چيزهايي مادرش را خوشحال مي‌كند و چه چيزها و رفتارهايي جزو خط قرمزهايش به شمار مي‌رود. شما براي برقرار كردن رابطه با هر فرد جديد مدت‌ها انرژي مي‌گذاريد. كج خلقي‌هاي همكارتان را 8 ساعت از روز تحمل مي‌كنيد و هيچ وقت روي خط قرمزهاي مادرتان پا نمي‌گذاريد. پس چطور مي‌توانيد مادر همسرتان را حتي براي چند ساعت در هفته هم تحمل نكنيد؟


همسرتان را از مادرش ندزديد

يادتان نرود كه پيش از آمدن شما به اين خانه، اين زن مادر همسرتان بوده است و نگراني‌هايي كه اين روزها در ذهن شما مي‌گذرد را او يك عمر از سر گذرانده است؛ پس هرگز از همسرتان نخواهيد كه بين شما و مادرش يكي را انتخاب كند. حق داريد كه اگر سوء تفاهم‌ها زندگي‌تان را سخت كرده است از همسرتان كمك بخواهيد يا اين‌كه از او خواهش كنيد همه چيز را روشن با مادرش مطرح كند اما هرگز به جنجال دامن نزنيد و سعي نكنيد چهره مادرش را در ذهن او تخريب كنيد. گله و شكايت‌هاي هميشگي نه تنها هيچ كمكي به اين ارتباط نمي‌كند بلكه هر روز شما را از همسرتان دورتر خواهد كرد.


فراموشش نكنيد

در مناسبت‌هاي مهم او را فراموش نكنيد. يك هديه كوچك در روز مادر مي‌تواند به او اين حس را بدهد كه در خانواده جديد شما پذيرفته شده است. يا دعوت كردنش در مهماني‌هايي كه بزرگان خانواده در آن حضور دارند، مي‌تواند احساس غرور در او ايجاد كند. ميان مادرشوهر و باقي اعضاي خانواده يك ديوار نكشيد و نگذاريد با ايجاد اين حس يا بهتر بگوييم اين بازي، او هم ميان شما و ديگران تفاوت قائل شود.



سياست داشته باشيد

ادب را كنار نگذاريد اما اگر او قصد حمله به عقايد يا شيوه زندگي‌تان را دارد، در كمال احترام اما با شفافيت صحبت كنيد. اگر او قصد دارد يك مشاجره را شروع كند، واكنشي نشان ندهيد كه بعدا عليه‌تان ارائه شود و ميان شما و همسرتان فاصله بيندازد. گاهي بد نيست سكوت كنيد و دليلي ندارد همه چيز را در همان لحظه به همسرتان انتقال دهيد. مي‌توانيد فرصت دهيد كه اوضاع آرام شود و بعد در يك مكالمه دوستانه اين مشكل را با همسرتان در ميان بگذاريد و از او كمك بخواهيد.


هم‌خانه نشويد

دوري و دوستي را فراموش نكنيد. يادتان نرود كه حتي اگر تمام زمان‌تان را با بهترين دوست‌تان بگذرانيد دچار مشكل خواهيد شد. مادر شوهر شما ممكن است تفاوت‌هاي زيادي با شما داشته باشد. او از نظر سني و عقيدتي از شما فاصله زيادي دارد و مهم‌تر اينكه به خاطر حضور شما مالكيت پسرش را از دست داده است.  با او مثل يك دوست رفتار كنيد اما اجازه ندهيد اين دوستي به يك هم خانگي تبديل شود و او نتواند گذراندن يك روز بدون پسرش را تصور كند. قصد جدا كردن همسرتان از او را نداشته باشيد اما استقلال‌تان را هم فراموش نكنيد. قرار نيست در تمام لحظات زندگي شما مادرشوهرتان هم حضور داشته باشد يا اين‌كه به خاطر خوشحال كردنش رفت‌وآمدهاي شما به رفت‌وآمدها با فاميل‌هاي همسرتان محدود شود. برنامه‌هاي خود را از دست ندهيد. سينما، تئاتر و مسافرت‌هاي شخصي و همينطور دوره‌هاي دوستانه‌تان را در اين خانواده جديد و بدون حضور او حفظ كنيد.



دچار سوء تفاهم نشويد

همه چيز را سوء قصد تلقي نكنيد. اگر هديه‌اي براي‌تان خريده و دوستش نداريد، آن را يك توهين به حساب نياوريد. يادتان نرود كه شما هم سن و سال نيستيد و حتي ممكن است از نظر مالي هم تفاوت‌هايي داشته باشيد. پس گمان نكنيد كه مادر شوهرتان بايد براي هديه خريدن از قانون‌هاي شما پيروي كند. اين تصور تا سال‌هاي سال محقق نخواهد شد. براي او اوج محبت خريد چيزهايي است كه خودش دوست دارد، نه چيزهايي كه شما آرزوي داشتنش را داريد. اگر او رفتاري با شما مي‌كند كه مي‌رنجيد، قبل از هر واكنشي به اين فكر كنيد كه اگر شخصي به غير از مادر شوهرتان و حتي يكي از اعضاي خانواده‌تان اين رفتار را مي‌كرد، چه حسي پيدا مي‌كرديد؟ آيا همين‌قدر خشمگين مي‌شديد؟

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)