نگيننگين، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 4 روز سن داره
محمد حسینمحمد حسین، تا این لحظه: 9 سال و 1 ماه و 10 روز سن داره

نگین و محمد حسین

خنده کودکان واقعی است

1390/5/6 11:07
1,557 بازدید
اشتراک گذاری

يكي از بهترين هدايايي كه پدر و مادر مي توانند به فرزندان خود اعطا كنند، امكان شاد زيستن و شاد بودن است. براي شاد بودن نيازي به ثروت و دارايي فراواني نيست، بلكه مي توان با ساده ترين و پيش پا افتاده ترين وسايل و امكانات نيز كودكان را شاد كرد. بچه هايي كه بتوانند احساسات و عواطف شاد درون خود را بشناسند و درك كنند، يقيناً مي توانند آن را در سراسر زندگي شان حفظ كنند. شادي كودكان موجب تقويت روحيه، انگيزه، عزت نفس و پايداري آنها مي شود. والدين مي توانند با استفاده از روش هاي ساده شادي و نشاط را در وجود بچه ها زنده نگه دارند.

۱با فرزندتان به بازي و جست وخيز بپردازيد، با هم گرگم به هوا،  قايم موشك، توپ بازي كنيد. زمستان ها با برف، آدم برفي بسازيد و از برف بازي لذت ببريد. شايد نتوانيد همپاي او بدويد و تحرك داشته باشيد، اما حضور شما مطمئناً نيروي استقامت و پايداري را در او افزايش مي دهد و دليلي براي خنده و شادي هر دوي شما خواهد شد. جنب وجوش داشتن و ورزش كردن، فشار رواني را كاهش مي دهد و اين امكان را براي بچه ها فراهم مي آورد كه با تنفس هاي عميق و دم و بازدم هاي قوي هواي لازم را به ريه ها برسانند. همچنين موجب مي شود كه بچه ها برداشت مثبتي از توانايي هاي بدني خود داشته باشند و نسبت به قدرت بدني شان آگاه باشند. آنها از اينكه مي توانند بيشتر بپرند و سريع تر بدوند، احساس غرور مي كنند و با آزاد كردن انرژي دروني شان، احساس شادي و نشاط مي كنند. پس عادت كنيد با فرزندتان به بازي و تفريح بپردازيد.

۲با صداي بلند بخنديد، لطيفه بگوييد،  داستان هاي طنز و خنده دار بخوانيد، ترانه هاي شاد. زمزمه كنيد و به دنبال سرگرمي هاي شاد كننده باشيد. كاري كنيد تا صداي خنده فرزندتان بلند شود، آن وقت خواهيد ديد كه با خنده او، شما هم خواهيد خنديد. خنديدن شما تاثير فراواني بر جسم و بدن شما مي گذارد، از جمله فشارهاي رواني كاهش پيدا مي كنند، اكسيژن بيشتري به بدن مي رسد و با روحيه بالاتري به حل مشكلات مي پردازيد.

۳ كودكان موفق، كودكان شادند، و كودكان شاد، كودكان موفق. اگر قصدتان فراهم آوردن زندگي اي توام با تلاش و كوشش است، سعي كنيد عاداتي را در فرزندتان تقويت كنيد كه روحيه تحمل و مقاومت را در او بالا ببرد. همه كودكان به زماني براي تخليه بار هيجاني، زنگ تفريح و بازي هاي مفرح و شادي بخش احتياج دارند. زماني كه بتوانند بدون هيچ عجله اي پرواز پرنده اي را نظاره كنند، آدم برفي بسازند، به حركت ابرها خيره شوند و بالاخره آنكه محيط اطراف شان را كشف كنند.

۴كمك كردن و حمايت كردن را به كودك بياموزيد. هر كودكي براي اينكه احساس ارزشمندي كند، نيازمند حس تعلق نسبت به گروهي است كه در آن زندگي مي كند. از فرزندتان بخواهيد اسباب بازي هاي قديمي و وسايلي كه مدت هاست به سراغ شان نرفته است، به بچه هاي مستمندي كه مي شناسد، اهدا كند. از اين طريق مي تواند حس همدردي و تعاون نسبت به انسان هاي ديگر را در خود رشد دهد و فرصتي براي بيان آن پيدا كند. روزهاي جشن و شادي از او بخواهيد كه شما را در امر كمك و ياري به محرومين و فقرا همراهي كند. بچه ها لذت كمك كردن به ديگران را از همان دوران كودكي مي توانند بچشند.

۵ نسبت به تشويق فرزندتان خلاق باشيد. وقتي فرزندتان در انجام كاري موفق شده است و توانسته به هدفش برسد، تنها به او نگوييد: «آفرين، خيلي خوب است.»، بلكه، سعي كنيد با يافتن كلمات و جملاتي كه شادي و مسرت شما را از پيروزي و موفقيت او نشان دهد، او را تشويق و حمايت كنيد. براي مثال بگوييد: «داستاني كه درباره قهرمان خيالي ات نوشته بودي،  خيلي واقعي و ملموس بود و من احساس كردم كه داستان تو از يك ماجراي حقيقي سرچشمه گرفته است.» و يا «من از نحوه نقاشي و رنگ آميزي. درختان تو خيلي خوشم آمد و...». اين گونه جملات مفهوم بيشتري از يك «آفرين ساده» در بر دارد و موجب تقويت حس شايستگي و ارزشمندي فرزندتان مي شود.

۶ نسبت به تغذيه فرزندتان دقيق باشيد. اگر او بداخلاق و ايرادگير است (در صورتي كه بيمار نباشد)، احتمالاً  گرسنه است. اگر هنوز موقع ناهار و يا شام نشده است،  يك ساندويچ ساده، اما مقوي برايش بگيريد. تغذيه درست و مناسب تاثير بسزايي بر خلق و خوي كودك دارد و باعث مي شود كه او بقيه روز را با شادي و نشاط سپري كند. ميوه هاي تازه، خشكبار، مقداري نان و پنير، يك ليوان شير مي تواند انرژي لازم تا زمان غذاي روزانه را براي او تامين كند.

۶ هنرمند درون فرزندتان را كشف كنيد. بدون شك بارها شنيده ايد كه گوش كردن به آهنگ ها و موسيقي هاي اصيل و كلاسيك موجب رشد مغزي كودك مي شود. علاوه بر آن، نقاشي، انجام حركات موزون بدني، نواختن يك ساز ساده موسيقي، اجراي يك نمايشنامه كوچك و يا هر فعاليت هنري ديگر مي تواند زندگي كودك را غني سازد و حسي از ارزشمندي و اعتماد به نفس در او بيدار كند. كودك با شناخت توانايي ها و استعدادهاي دروني اش و بيان هنرمندانه آنها، احساس خوبي نسبت به خودش پيدا مي كند كه مي تواند موجب شادي و نشاط واقعي او شود.

۸ لبخند بزنيد. لبخند شما بهترين قوت قلب فرزندتان است و به او نيروي دوباره مي دهد. شما با لبخند خود به او مي گوييد: «دوستت دارم». زماني در كنار او هستيد، او را در آغوش بگيريد. طبق گفته روان شناسان، هر كودكي براي كسب قواي روزانه اش به ۴ بار، براي افزايش انگيزه ۸ بار و براي رشد و نمو جسماني به ۱۶ بار در آغوش كشيده شدن، احتياج دارد.

۹ به صحبت فرزندتان فعالانه گوش دهيد. هيچ چيز مثل گوش دادن به سخنان كودك و توجه نشان دادن به اعمال او نمي تواند احساس شادي و شعف را در او به وجود آورد. شما با اين كار خود به او مي فهمانيد كه چقدر برايش ارزش قايليد. شنونده فعال بودن به معناي آن است كه وقتي فرزندتان با شما صحبت مي كند، اگر كاري در دست داريد، كنار بگذاريد و به گفته هاي او توجه كنيد. تا زماني كودك حرفي براي گفتن دارد، سخن او را قطع نكنيد، به افكارش نخنديد و اگر هم حرف هايش را قبلاَ  شنيده ايد و او دوباره مي خواهد درباره آنها صحبت كند، از خود بي حوصلگي نشان ندهيد. به خاطر داشته باشيد كه، اگر امروز از شما بي توجهي ببيند، در آينده براي درددل كردن و راهنمايي خواستن به سراغ شما نخواهد آمد. يكي از بهترين فرصت ها براي گفت وگوهاي كودكان،  شب قبل از خوابيدن است. سعي كنيد هر شب شرايطي براي او فراهم كنيد كه بتواند حرف هايش را به شما بزند و در مورد مسائل مختلف به اظهارنظر بپردازد. با اين شيوه او به نوعي گرفتاري هاي ذهني اش را بيرون مي ريزد و با احساس سبكي و نشاط به خواب مي رود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)