نگيننگين، تا این لحظه: 18 سال و 9 ماه و 19 روز سن داره
محمد حسینمحمد حسین، تا این لحظه: 8 سال و 11 ماه و 25 روز سن داره

نگین و محمد حسین

آنچه کودکتان نیاز دارد

1391/5/1 10:24
1,688 بازدید
اشتراک گذاری

هیچ کس نمی داند که آیا محیط و طبع انسان سبب تفاوت در رفتار او نسبت به پسران و دختران می گردد و یا روش تربیت او، اما تحقیقات نشان داده که والدین می توانند نقش بسیار مهمی را در...

هیچ کس نمی داند که آیا محیط و طبع انسان سبب تفاوت در رفتار او نسبت به پسران و دختران می گردد و یا روش تربیت او، اما تحقیقات نشان داده که والدین می توانند نقش بسیار مهمی را در کمک و حمایت از کودکانشان در جهت یافتن روش هایی سالم و مفید برای مقابله و روبه رو شدن با تعصبات مربوط به جنسیت ایفا نمایند. اولین قدم برای دستیابی به این امر مهم، آگاهی از نیازهای کودکان می باشد.

● آنچه دختر کوچکتان نیاز دارد

▪ اعتماد به نفس:

سعی کنید همواره کودکتان را تشویق و ترغیب نمایید تا خصوصیاتی را که شما از او انتظار دارید، در خود پرورش دهد. برای مثال ممکن است به او بگویید : من مطمئنم تو آنقدر شجاع هستی که بتوانی پله ها را یکی یکی بالا بروی. بگذارید او خود را بشناسد و بداند که شما کاملا به توانایی هایش اعتماد دارید. به اواطمینان دهید که با نشاط و سرشار از انرژی است.

▪ خودکفایی:

بگذارید فرزندتان احساس نماید که فردی با لیاقت و قابل است و آنچه را که قادر است اجرا نماید. برای مثال، لیوان آب میوه را در دستانش بگیرد و بنوشد.موهای خود را شانه کند و بدون کمک شما یا دیگران خانه ای بسازد. می توانید در مواردی او را راهنمایی کنید. مثلا بگویید: برای نگه داشتن قطعات خانه سازی بر روی یکدیگر و ساختن خانه، بهتر است این کار را انجام دهی و یا به او یادآوری کنید برای آن که قدش به شیر آب برسد می تواند صندلی کوچکی را زیر پاهایش بگذارد، اما بگذارید که او شخصاً امور خود را انجام دهد.

▪ ارتباطات و هماهنگی خاص:

برای او اسباب بازی های گوناگون نظیر انواع عروسک، قطعات خانه سازی، وسایل خمیر بازی و انواع توپ ها را تهیه نمایید.

▪ آمادگی جسمانی:

با او بازی کنید و او را به فعالیت وا دارید. همراه با او مسیری را به صورت سینه خیز طی کنید، به دنبال هم بدوید و یا کشتی بگیرید. حتی دختر بچه هایی که برای اجرای ورزش های سازمان یافته، کوچک هستند از انجام دادن کارهایی نظیر بالا رفتن از سطحی شیب دار و ُسر خوردن از آن، دویدن و پشتک زدن روی سطحی نرم، احساس هیجان و لذت فراوان می برند.

▪ قدرت تصمیم گیری:

فرصت های گوناگونی را در انجام کاری خاص به دختر کوچکتان پیشنهاد دهید و او را ترغیب نماییدتا خود تصمیم گیری نماید. اگر هنوز فرزندتان نوپاست، بگذارید او لیوان یا بشقابی را که می خواهد در آن آب یا غذا بخورد، خودش انتخاب کند و یا اگر می خواهد با یکی از دوستانش بازی کند، بگذارید او خود از میان دوستانش یک نفر را انتخاب کند.

▪ کنجکاوی:

فرصت هایی را برای او مهیا کنید تا بتواند در محیط اطراف خود سیاحت و کاوش نماید. زمانی که فرزندتان هنوز نوزاد یا نوپاست منزلتان را برای او کاملاً ایمن نمایید به طوری که بتواند آزادانه بدون آن که خطری تهدیدش کند در آن حرکت کند. او را به کتابخانه، پارک یا باغ وحش ببرید. همچنین بهتر است به نقاط مختلف کشور سفر و او را با مکان های جدید آشنا کنید.

● آنچه پسر کوچکتان نیاز دارد

▪ محبت ظاهری:

پسر کوچولوی شما بیش از دخترتان نیاز دارد که او را در آغوش بگیرید. بنابراین اگر او در حال گریه کردن است، این کار شما او را بسیار آرام و ساکت می نماید. زمانی را به بازی کردن با او به ویژه اجرای بازی های آرام وبی سر و صدا اختصاص دهید. همچنان که پسر کوچکتان بزرگ تر می شود، به او اجازه دهید تا بازهم به آغوشتان پناه آورد.

▪ مهارت های کلامی:

همواره با کودکتان حتی در دوران نوزادی صحبت کنید. صدای ملایم شما سبب می شود او احساس آرامش نماید. همچنین حرف زدن با کودکتان، سبب پرورش مهارت های کلامی او می شود.

▪ توجه و احترام به دیگران:

برای فرزند خود توضیح دهید که چگونه اعمال و رفتارش بر دیگران تاثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد هنگامی که دختر بچه ای رفتار بدی از خود نشان می دهد اغلب به او گفته می شود که این کار او شخصی را آزرده است. برای مثال ممکن است گفته شود: "الهام تو با این کارخود نسرین را آزار داده ای." اما بسیار مشاهده شده که پسر بچه ها تنبیه می شوند. زمانی که آنان به خاطر انجام کار یا رفتار نادرستی تنبیه می شوند ناراحتی و عصبانیت خود را بر دانستن اثرات رفتار بد خود بر والدین و همبازی هایشان ترجیح می دهند.

▪ رفع درگیری ها به صورت صلح آمیز:

پسر کوچکتان را با روش هایی سودمند در جهت رفع کشمکش ها و درگیری هایش آشنا کنید. ممکن است او در شرایط ناآرامی قرار گرفته باشد، برای مثال، همسن و سالانش او را کتک زده اند و در این حال او نیز مقابله به مثل کرده باشد. برایش شرح دهید که آزردن و آسیب رساندن به دیگران، کاری نادرست است. بهتر است روش های دیگری را به او آموزش دهید تا بتواند عصبانیت و ناراحتی خود را از طریق آنها ابراز نماید.

▪ بیان احساسات:

پسر کوچولوی خود را تشویق کنید تا احساساتش را بیان نماید. حتی از او بخواهید گریه خود را بروز دهد. اگرکودکتان این پیام رادریافت کندکه احساساتی نظیر ناراحتی، اندوه و غیره مجاز نمی باشند قطعاً می آموزد که چنین احساساتی را حتی در زمان بزرگسالی نیز در خود سرکوب نماید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مریم(مامان روشا)
2 مرداد 91 14:13
ممنون خیلی آموزنده بود


سلام.ممنون از حضور و اظهار لطفتون.