نگيننگين، تا این لحظه: 18 سال و 10 ماه و 9 روز سن داره
محمد حسینمحمد حسین، تا این لحظه: 9 سال و 15 روز سن داره

نگین و محمد حسین

6 سوال والدین در فصل تابستان

1391/4/18 9:00
1,791 بازدید
اشتراک گذاری

اگر در تابستان اوقات خود را در خانه سپری کنید، کودک شما فصل امن و راحتی را سپری می‌کند. اما در کل، گرمای تابستان برای کودکان خطرناک است. جوش‌های ملتهبی که بر اثر پوشاندن لباس زیاد به کودکان در گرما به وجود می‌آید، نشان می‌دهد بدن آن‌ها در برابر گرما تا چه اندازه حساس است. کودکان در تابستان به وفور به آفتاب سوختگی‌های دردناک و گرمازدگی که با دمای بالای بدن و تنفس تند همراه است، مبتلا می‌شوند. برای آن‌که مطمئن شوید کوچولوی‌تان در وضعیت مناسب و خنکی است، برای محافظت از او در طول روزهای گرم و دراز تابستانی، می‌توانید نکته‌هایی را که دکتر داوود بکتاش، متخصص پوست تاكید می‌كند، مطالعه کنید.


 

چگونه لباس مناسب برای نوزادم انتخاب کنم؟


این کار بیش از استفاده از کرم ضد آفتاب اهمیت دارد و مناسب‌ترین راه برای جلوگیری از نفوذ اشعه خورشید است. کودکانی که کمتر از یک سال دارند، پیش از آن‌که راه بیفتند، بیش از هر گروه سنی دیگری نیاز به مراقبت دارند و پوشاندن لباس‌های آستین بلند و شلوارهای بلند و کلاه لبه‌دار مناسب‌ترین روش است.

اگر می‌خواهید در خانه بمانید و به نوزادتان لباس‌های سبک و گشاد بپوشانید، بهتر است این لباس‌ها نخی و از جنس مواد طبیعی باشد که عرق را به خود جذب می‌کند و نه الیاف مصنوعی. به کودک‌تان لباس‌هایی بپوشانید که خودتان می‌پوشید. تی‌شرت و شلوار کوتاه از لباس‌هایی است که برای کودک‌تان مناسب است. برای هوای آزاد به کودک‌تان لباس‌های بلند رنگ روشن بپوشانید و از کلاه لبه‌دار استفاده کنید که صورت کودک را از گرما حفظ کند. از پوشاندن لباس‌های باز به کودک حتی در روزهای ابری خودداری کنید، زیرا در این روز‌هاست که اشعه‌های مضر خورشید به راحتی از ابر‌ها نفوذ می‌کنند و به پوست لطیف کودک آسیب می‌رسانند.

تی‌شرت‌های کتانی هم وسیله خوبی برای محافظت از پوست کودک شما در برابر اشعه آفتاب است. به شرط آن‌که سفید نباشند. رنگ سفید بیش از هر رنگ دیگری به اشعه آفتاب اجازه عبور می‌دهد. رنگ‌های تیره‌تر مثل آبی، قرمز، سبز و زرد کمتر اشعه فرابنفش خورشید را از خود عبور می‌دهند و بیشتر از پوست محافظت می‌کنند.


 

کالسکه‌ مناسب کدام است؟


حرارت بدن نوزاد و فضای کوچک کالسکه می‌تواند موجب گرمازدگی و عاجز شدن او شود و در چند دقیقه به پوستش آسیب برساند. سعی کنید کالسکه نوزاد شما از رنگ‌های روشن با الیاف پارچه‌ای باشد. اگر مشاهده کردید صورت نوزادتان گلگون شده به سرعت او را از کالسکه خارج کنید.

تا وقتی که نوزاد نمی‌تواند گرما را به وسیله عرق به طور موثری دفع کند، احتمال آن‌که در روزهای گرم بیش از بزرگسالان دچار گرمازدگی شود، زیاد است. به همین دلیل هرگز نباید کودک‌تان را در یک اتاق گرم یا یک اتومبیل پارک شده یا خاموش تنها بگذارید. حتی چند دقیقه کافی است که درجه حرارت بدن او بیش از حد بالا برود و زندگی‌اش را به خطر بیندازد.


 

ساعات مناسب برای بیرون رفتن در تابستان چه ساعاتی است؟


بد‌ترین ساعت‌های بیرون رفتن برای کودک شما و حتی خود شما بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۲ عصر است. در این هنگام خورشید بیشترین ضرر را به پوست می‌رساند. برنامه بیرون رفتن‌تان را برای قبل یا بعد از این دوره زمانی تنظیم کنید.

بین ساعات ۱۰صبح و ۴عصر در خانه یا در سایه باشید در میانه روز که تابش اشعه خورشید به بیشترین مقدار خود می‌رسد، کودکان خردسال و نوزادان باید در خانه بمانند یا دست کم در سایه باشند. حتی، در روزهای ابری هم استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید، بکوشید در این ساعات کودک‌تان را از منزل خارج نکنید. در ساحل دریا به دلیل انعکاس نور خورشید روی آب و وزش باد امکان آفتاب سوختگی بیشتر می‌شود.

وقتی به ساحل دریا یا پارک می‌روید، همیشه دنبال یک مکان امن و سایه باشید. مانند سایه یک درخت، چتر یا یک سایبان. آسان‌ترین راه، استفاده از چادر‌های مخصوص کنار دریاست که از نوعی پارچه مخصوص ساخته می‌شود و مانع عبور اشعه‌های مضر خورشید است. مطمئن شوید که چادرتان پنجره‌های مناسبی برای تهویه و جریان هوا در چادر دارد. برای محافظت از چشم‌های کودک‌تان و کاهش نور شدید آفتاب، از عینک‌های آفتابی استفاده کنید. شیشه این عینک باید از جنسی باشد که حداقل از عبور ۹۹ درصد پرتو ماورابنفش خورشید جلوگیری کند.  در مورد لباس شنا هم لباس شنای سرتاسری مناسب است. هنگام شنا و در آب، استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار خوب است، ولی مواقعی که آفتاب شدید باشد هر نیم ساعت یک بار باید آن‌ها را روی پوست مالید و زمانی که کودک شما در استخر یا دریا مشغول بازی است، به راحتی نمی‌توان این کار را انجام داد. پس، بهتر است برای آن‌ها لباس‌شنای سرتاسری تهیه کنید که همه بدن را هنگام شنا بپوشاند. این لباس‌ها شبیه لباس‌هایی هستند که غواص‌ها می‌پوشند.


 

 

 

آیا استفاده از ضد آفتاب برای نوزادان مناسب است؟


کودکان زیر ۶ ماه پوست لطیف و نازکی دارند و باید سعی کنید آن‌ها را از آفتاب دور نگه دارید. اما هنگامی که رفتن در آفتاب اجتناب ناپذیر است، می‌توانید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. مقدار کمی کرم ضد آفتاب برای نواحی از بدن کودک که در معرض آفتاب است مخصوصا صورت مشکلی ایجاد نمی‌کند.  برای کودکان بزرگ‌تر از ۶ ماه، آزاد هستید که از مقدار بیشتری کرم استفاده کنید و هر ۲ ساعت یک بار کرم را تجدید کنید. از ضدآفتاب‌های ضدآب مخصوص کودکان با SPF حدود ۱۵ استفاده کنید. حتی به جاهایی از بدن کودک که در معرض آفتاب نیست هم کرم بزنید. یک بلوز نخی تنهاSPF ۵ دارد.


 

 سایه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی


توصیه اساسی برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه آفتاب این است که پوست بدن‌تان را پوشیده و دور از تابش مستقیم اشعه آفتاب قرار دهید. هروقت به ساحل دریا می‌روید، اگر می‌توانید یک چادر کوچک همراه‌تان ببرید و در گوشه‌ای آن را برپا کنید تا وقتی که در دریا شنا نمی‌کنید، در پناه آن استراحت کرده تا با وجود نسیم دریا و انعکاس نور خورشید روی آب دریا پوست خود و کودکتان آفتاب سوخته نشود. استفاده از کلاه‌های آفتابی با لبه‌های پهن و بزرگ را فراموش نکنید. استفاده از عینک‌های آفتابی بزرگ برای پوشش دور چشم و حفاظت از چشم در برابر اشعه UV (فرابنفش خورشید) نیز بسیار مفید است. برای کودک‌تان هم عینک آفتابی مخصوص تهیه کنید تا چشم حساس او از تابش آفتاب مصون بماند.



 

تسکین دهنده‌های پوستی برای نوزادان چیست؟


 اگر کودک در هوای گرم و شرجی بیش از حد عرق می‌کند، ممکن است دانه‌های قرمز کوچکی در گردن و کشاله ران، پشت زانو‌ها یا در آرنج او ایجاد شود. برای کم کردن خارش‌های ناشی از گرما، لباس‌های چسبناک او را درآورید و لباس کمتری به او بپوشانید. حتی کهنه بچه را هم عوض کنید و از پودر بچه برای محل‌های تحریک شده استفاده کنید. بردن بچه به یک اتاق خنک و با تهویه مناسب به کاهش تحریک‌ها کمک خواهد کرد.

آفتاب سوختگی، که پوست ملتهب، قرمز و داغ و دردناک از علائم آن است، می‌تواند به شدت کودک را اذیت کند. اگر کودک‌تان زیر یک سال است، پس از مشاهده این علائم به سرعت با پزشک مخصوص کودک‌تان تماس بگیرید. پزشک شما را راهنمایی می‌کند تا نقاط سوخته بدن کودک را با آب ولرم خنک (نه سرد) و لوسیون مخصوص شست وشو دهید. هرگز تاول‌ها را نترکانید. آن‌ها از سرایت عفونت به مناطق سوخته شده بدن جلوگیری می‌کنند. استامینوفن و ایبوپروفن مخصوص کودکان هم برای کاهش درد مؤثر است. درصورتی که تاول‌ها پاره شدند از پماد موپیروسین (روزی دو مرتبه) و کرم زینک اکسید (به عنوان محافظ) استفاده کنید.

بعضی از والدین نگران هستند که کرم‌های ضد آفتاب برای کودکان مضر باشد و آنهایی که مخصوص کودکان هستند، بیش از کرم‌های بزرگسالان اشعه خورشید را از خود عبور دهند و نفوذپذیر باشند ولی این طور نیست و کرم‌های ضد آفتاب کودکان هم درجه نفوذپذیری یکسانی با کرم‌های ضد آفتاب بزرگسالان دارد. استفاده از کرم زینک اکساید یا تیتانیم دی اکساید هم از خطر اشعه فرابنفش خورشید در کودکان می‌کاهد. این دو کرم‌‌ همان کرم‌هایی است که برای جلوگیری از سوختگی پای نوزادان براثر تماس با ادرار و مدفوع استفاده می‌شود و برای جلوگیری از آفتاب سوختگی قسمت‌های دیگر بدن هم مفید است. اگر می‌خواهید نوزادتان را به گردش ببرید و پا‌ها یا دست‌های او در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرد مقداری از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان را به بدن او و جاهایی که در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند، بمالید. البته، در این کار زیاده‌روی نکنید. روی لب‌ها هم کرم ضد آفتاب مخصوص لب‌ها را بمالید و این عضو از بدن کودک‌تان را فراموش نکنید. دستور و شیوه استفاده از کرم ضد آفتاب را روی بسته آن بخوانید حتی، لوسیون‌های ضدآب  هم باید هر چند ساعت یک بار تجدید شود. همچنین، وقتی پوست کودک‌تان را می‌شویید و با حوله خشک می‌کنید، باید دوباره کرم ضد آفتاب روی آن بمالید. سعی کنید کرم ضدآفتابی که می‌خواهید بخرید، SPF دست کم ۳۰ داشته باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)