نگيننگين، تا این لحظه: 18 سال و 10 ماه و 9 روز سن داره
محمد حسینمحمد حسین، تا این لحظه: 9 سال و 15 روز سن داره

نگین و محمد حسین

کدام اسباب بازی را برای کودکان بخریم؟

1391/4/8 13:58
3,423 بازدید
اشتراک گذاری

 اگر شما هم فرزند كوچك دارید، حتما بخشی از نگرانی‌هایتان صرف خرید اسباب‌بازی مناسب برای آنهاست. امروزه دیگر اكثر والدین فهمیده‌اند كه كودكان آنها با این وسایل فقط بازی نمی‌كنند بلكه آنها اسباب‌بازی‌های خود را موجود جانداری می‌دانند كه می‌توان با او دوست ‌شد، دعوا كرد، نصیحت كرد و از خطرات مختلف محافظت كرد.

 

 

كودكان 12 تا 18 ماهـه


 اسباب‌بازی‌های كشیدنی و هل‌دادنی:

اسباب‌بازی‌های نسبتا سنگین كشیدنی یا هل‌دادنی به خوبی به تقویت عضلات بدن و افزایش مهارت‌های حركتی كودك كمك می‌كنند. برای استفاده از اسباب‌بازی‌های كشیدنی كودكان نیاز به تسلط بیشتری روی بدن خود دارند، زیرا آنها باید همزمان با حركت‌كردن سر خود را چرخانده و به عقب خود نگاه كنند.

 كتاب‌های تصویری:

تماشای تصاویر پیچیده‌تر كه در آنها اشیای آشنا نقاشی شده است، لذت بسیاری برای كودكان دارد. حتی می‌توانید از همین حالا كتابخانه كوچكی برای فرزند خود تهیه كنید و به‌تدریج تعداد كتاب‌های مورد علاقه او را افزایش دهید.

 


 مداد رنگی و كاغذ:

چند عدد مداد رنگی به همراه یك كاغذ بزرگ برای كودكتان تهیه كنید، او را روی زمین بنشانید و همه‌چیز را به او بسپارید. كودك بین 12 تا 18 ماهگی، تلاش برای نوشتن را آغاز خواهد كرد. این تلاش ابتدا به شكل خط خطی كردن كاغذ خواهد بود اما بین 18 تا 24 ماهگی كشیدن خطوط افقی و عمودی، دایره و الگوهای معنی‌دار هم به توانایی‌های كودك اضافه خواهد شد. هنگام نقاشی با مداد رنگی، مهارت‌های حركتی ظریف مانند گرفتن و نگهداشتن توسط دست‌ها و انگشتان به‌كار گرفته می‌شوند و قدرت بینایی به همراه تخیل كودكان هم تقویت خواهند شد.

 


  توپ:

هر نوع توپی كه در دست گرفتن آن ساده باشد، بهترین سرگرمی برای كودكان زیر 1/5  سال به‌شمار می‌رود. البته توجه داشته باشید كه حتما كودك خود را از توپ‌های كوچك مانند توپ تنیس روی میز و فوتبال‌دستی دور نگه دارید. واردشدن این نوع توپ‌ها به داخل دهان می‌تواند نتایج فاجعه‌بار و غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

 قطعات خانه‌سازی بزرگ:

 تكه‌های بزرگ این اسباب‌بازی‌ها به كودك این امكان را می‌دهد تا با روی هم قراردادن چند عدد از آنها یك برج بلندتر از قد خود بسازد اما لذت‌بخش‌ترین بخش این بازی برای كودك، زمانی است كه برج كوچك فرو می‌ریزد و تمام قطعات آن روی زمین پخش می‌شود.

 اسباب‌بازی‌های سوارشدنی:

حتما شما هم این نوع از اسباب‌بازی‌های بزرگ كه بیشتر به شكل كامیون، خودروهای مسابقه و شبیه اینها طراحی شده‌اند را دیده‌اید. در صورتی كه قصد خرید اسباب‌بازی‌هایی به این شكل را دارید، بهتر است سراغ نمونه‌های برقی نروید. این نوع اسباب‌بازی‌ها علاوه بر آنكه قیمت بالایی هم دارند، نقش زیادی در افزایش تحرك كودكان بازی نمی‌كنند.

  آشپزخانه اسباب‌بازی:

بازی‌كردن با قابلمه، كتری، اجاق گاز و سماور اسباب‌بازی به‌شدت مورد علاقه كودكان است. آنها هر روز شاهد انجام كارهای مختلف توسط مادرانشان هستند و دوست دارند خودشان هم شبیه  آنها را با نمونه‌های كوچك‌تر تجربه كنند. این نوع از اسباب‌بازی‌ها می‌توانند دخترها را تا ماه‌ها سرگرم كنند.


 




كودكان 18 تا 24 ماهـه


 آلات موسیقی اسباب‌بازی:

عموما كودكان به موسیقی علاقه زیادی دارند و از تولید صداهایی شبیه آن استقبال می‌كنند. طبل‌های كوچك، ارگ‌های اسباب‌بازی و وسایلی مشابه اینها، انتخاب‌های مناسبی برای كودكان این دوره سنی به حساب می‌آیند. اما حتما در زمان خرید اسباب‌بازی دقت كنید كه صداهای آنها بیش از حد مجاز نباشد تا به‌این ترتیب قدرت شنوایی فرزندتان در معرض خطر قرار نگیرد.

 اسباب‌بازی‌های كنترلی:

توانایی كنترل حركت یك اسباب‌بازی به كودك كمك می‌كند كه اعتماد به نفس به دست آورد و حس كنجكاوی او را هم تحریك می‌كند. كودكان هنگام استفاده از این نوع اسباب‌بازی‌ها خلاقیت خود را هم به‌كار می‌گیرند و به شیوه خودشان این وسایل را به حركت وامی‌دارند.

 كتاب به همراه كاست یا سی‌دی:

همان‌طور كه بیان شد، تماشای كتاب‌های مصور بسیار مورد علاقه بچه‌ها هستند اما اگر این تصاویر به همراه صدا باشند، این علاقه چند صد برابر می‌شود. زمانی كه شما تصویر یك قطار را به فرزند خود نشان می‌دهید و همزمان با آن صدای قطار هم از ضبط خانه بلند شود، یكباره قدرت بینایی، شنوایی و تخیل كودكان را درگیر می‌كنید. معمولا در این كاست‌ها شعرها و آهنگ‌های كودكانه زیادی هم ضبط شده كه حفظ‌كردن آنها هم می‌تواند نقش زیادی در تقویت حافظه كودكان داشته باشد.

 


 خانه اسباب‌بازی:

همان‌طور كه گفتیم، این نوع از اسباب‌بازی‌ها فرصت خوبی برای كودكان فراهم می‌كنند تا كارهای پدرومادر خود را تقلید كنند. با این‌كار حس رضایت كودكان به بالاترین حد ممكن می‌رسد و آنها دیگر مانند گذشته تمایلی به وسایل خطرناك خانه مانند چراغ‌ها نخواهند داشت.

اسباب‌بازی‌های بیرون از خانه:

در این دوره مهارت‌های بدنی كودكان به سرعت بهبود پیدا می‌كنند، به همین دلیل آنها نیاز به اسباب‌بازی‌هایی دارند كه مشابه آنها در محیط‌های بیرون از خانه، مانند پارك‌ها یا مهدكودك‌ها وجود دارند. برای نمونه می‌توان به حلقه‌های كوچك بسكتبال، توپ‌های فوتبال نرم، تاب، سرسره و مانند آنها اشاره كرد. اگرچه هر خانواده‌ای توانایی تهیه این وسایل را ندارد اما بعضی از آنها با قیمت‌های متوسط هم وجود دارند كه می‌توانید با خرید آنها بخشی از محیط بیرون را در داخل خانه برای فرزندتان شبیه‌سازی كنید.

 



با گذشتن كودك از 18 ماهگی، او به‌تدریج حس استقلال‌طلبی خود را نشان می‌دهد اما در عین حال كودكان متوجه این موضوع هستند كه توانایی‌های آنها هنوز هم محدود است.  به‌همین دلیل است كه شما در این زمان مرتبا صدای فریاد «خودم، خودم» كودك را می‌شنوید كه از شما می‌خواهد انجام كاری را به‌خود او واگذار كنید اما درست چند دقیقه بعد فرزندتان از شما كمك می‌خواهد. این رفتار ممكن است بارها و بارها طی یك دوره چند دقیقه‌ای تكرار شود. در این زمان كودكان از دست زدن به هیچ چیزی كوتاهی نمی‌كنند. بازوبسته كردن مداوم درها، خاموش‌وروشن كردن چراغ‌ها و انداختن وسایل خانه می‌‌تواند هر پدرومادری را تا مرز دیوانه‌شدن پیش ببرد، به همین دلیل انتخاب اسباب‌بازی‌ها در این سنین دقت بیشتری می‌طلبد تا علاوه بر سرگرم‌كردن كودكان، دردسرهای والدین را هم تا حد زیادی كاهش دهد.  برای مثال خریدن ماشین‌هایی كه درهایشان بازوبسته می‌شود یا یك خانه اسباب‌بازی كه اجزای آن جدا می‌شود، فرصت فوق‌العاده‌ای را برای پاسخ‌دادن به حس كنجكاوی كودك فراهم می‌كند و در عین حال او را از چراغ‌ها و وسایل خانه دور نگه می‌دارد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

ستاره زمینی
11 تیر 91 12:26
تشکر فراوان.لطفا از نگین جونم عکس بذارید.


سلام . خواهش ميكنم . براي ديدن و خواندن مطالب در مورد نگين جون لطفا به وبلاگ ديگري كه داره و به آدرس زير مراجعه كنيد.
www.negin.niniweblog.com