نگيننگين، تا این لحظه: 18 سال و 9 ماه و 18 روز سن داره
محمد حسینمحمد حسین، تا این لحظه: 8 سال و 11 ماه و 24 روز سن داره

نگین و محمد حسین

دندان كودك

1390/9/24 11:10
34,267 بازدید
اشتراک گذاری

دندان درآوردن در همه كودكان در زمان يكساني رخ نمي دهد.
دندان های شیری معمولاً از جلو به سمت عقب و از پایین به بالا شروع به رشد کرده و آشکار می‏شوند.
این پدیده به طور مداوم از شش ماهگي شروع شده و دندان ها  تا سه سالگي کامل می شوند. غالبا تا پایان 27 ماهگی تعداد دندان های شیری به 20 عدد می‏رسند.

 كودك بين 12-6 سالگي دندان هاي شيري خود را از دست مي دهد و دندان هاي دايمي جاي آنها را مي گيرد.
تعداد دندانهای دائمی 32 عدد است که 28 عدد آنها بین 6 سالگی تا 12 سالگی رشد می‏کنند و تعداد 4 عدد آنها که به دندانهای عقل موسومند، پس از 18 سالگی رشد می‏کنند.

ممکن است نوزادی هنگام تولد دارای 1 یا 2 دندان پیشین مرکزی تحتانی باشد یا اینکه در ماه اول تولد دندان او ظاهر شود که معمولاً جنبۀ ارثی  دارد و دلیل هیچگونه بیماری نیست. میزان بروز آن 1 در 3000 تولد زنده می باشد و البته در دخترها بیشتر دیده می شود. 

از نظر تاریخی گفته می شود که ناپلئون و سزار هنگام تولد دندان داشته اند و در هندوستان و چین خرافه پرستان از نوزادی که با دندان به دنیا می آمد می ترسیدند و در آفریقا آنرا نشانۀ بدبختی دانسته و سریعاً دندان را می کشیدند. این دندان اگر دندان شیری باشد نباید کشید ولی اگر دندان اضافی باشد و مشکلاتی بوجود آوردیا لق شده باشد باید آن را خارج کرد.
 دندان داشتن نوزاد هنگام تولد

 علايم شايع رویش دندان
توليد بيش از حد بزاق ، دندان قروچه و جويدن هر چيزي كه بچه بتواند بگيرد.
درد. اين علامت را نمي توان ثابت كرد ولي احتمالاً ايجاد مي گردد.
لثه ها ممكن است قرمز و متورم شوند.
تحريك پذيري
كج خلقي؛ لجبازي
اشكال در به خواب رفتن
گريه بيش از حدمعمول
دندان در آوردن هرگز نبايد علت تب، استفراغ، اسهال، بي اشتهايي طولاني، درد گوش، تشنج، سرفه يا بثور محل پوشك در نظر گرفته شود. اينها علايم يك بيماري هستند.
لثه كودك را با انگشتان خود مالش دهيد؛ اين امر بسيار آرامبخش است .
به كودك يك بيسكويت مخصوص دوران دندان درآوردن و يا حلقه پلاستيكي مخصوص دندان درآوردن بدهيد . مي توانيد آن را سرد كنيد
فعاليت: محدوديتي وجود ندارد.
رژيم غذايي: رژيم غذايي خاصي ندارد.
داروها: معمولاً براي ناراحتي حاصل از دندان درآوردن، دارو لازم نيست. ممكن است استامينوفن يا يك كرم يا پماد ماليدني برروي لثه براي تسكين ناراحتي، توصيه شود.

در 5 سالگي به كودك توضيح دهيد كه افتادن دندان كودك طبيعي است . اين امر مانع مي شود كه كودك در هنگام شروع افتادن دندان هايش نگران گردد.
نکات بهداشتی دهان و دندان شیرخواران و کودکان
واقعیت تلخ این است که برخی از مردم معتقدند که دندان های شیری به دلیل موقتی بودن نیازمند مــراقبت و مســواک زدن نیستند و در صورت خراب شدن، نباید هزینه‏ای صرف ترمیم آنها کرد
به خاطر همین باور غلــط بسیاری از کودکان دچار پوسیدگی شـــدید و زودرس دندانها می‏شوند و این امـر سوء تغذیه کودک را درپی دارد.

از وظايف مهم و اختصاصي دندانهاي شيري موارد زير را مي‌توان نام برد:
نقش اساسي در جويدن، تغذيه و سلامت عمومي
حفظ زيبايي، تلفظ صحيح كلمات و كمك به سلامت روحي و رواني كودك
حفظ فضاي لازم جهت رويش دندان هاي دائمي و در نهايت جلوگيري از بهم‌ريختگي دندانها و كاهش نياز به درمان هاي ارتدونسي
يكي از دلايل مهم كج بودن دندان هاي دائمي از دست رفتن زود هنگام دندانهاي شيري است
نهايتاً‌ پوسيدگي دندانهاي شيري موجب آسيب به جوانه دندانهاي دائمي مي‌گردد.

چه عواملی موجب پوسیدگی دندان می شوند ؟
عدم رعايت بهداشت دهان و دندان
عدم استفاده از مسواك و نخ دندان در زمان مناسب باعث تشكيل لايه ميكروبي مي‌شود 2 الي 5 دقيقه بعد از مصرف  مواد قندي و غذا، با فعاليت این ميكروب ها اسیدهای مخربی توليد شده و به مدت 20 دقيقه  الي یک ساعت در دهان باقي مي‌مانند اسيد توليد شده با تخريب ميناي دندان منجر به شروع  پوسيدگي مي‌شود.
تغذيه صحيحی می تواند از پوسیدگی پیشگیری کند
استفاده از مواد قندي مورد نياز بدن همراه وعده‌هاي اصلي غذايي

مصرف شير لبنيات و مواد غذايي حاوي فلورايد مانند ماهي و چاي

استفاده از ميوه و سبزيجات تازه در بين وعده‌هاي غذايي مانند هويج و كاهو

براي پيشگيري از ايجاد پوسيدگي در دندان هاي كودكان، در كنار استفاده از مسواك، نخ دندان و تغذيه صحيح، به كارگيري روش هاي زير حائز اهميت است

نکته: حواس تان باشد با شیشه‌ حاوی شیر یا قند داغ نخوابند. ‌شیر،‌ چه به صورت شیرخشك یا شیر مادر یا شیر پاستوریزه، به‌خصوص اگر شیرین شده باشد، می‌تواند موجب پوسیدگی‌ دندان كودك شود، بنابراین مراقبت باشید كه كوچولویتان با شیشه ی شیر یا قند داغ نخوابد، زیرا ماندن طولانی مدت شیر یا قند روی دندان‌های شیری، موجب پوسیدگی دندان می‌شود.
 
در صورت امكان بعد از آنكه كودكتان شیر نوشید، دندان‌هایش را تمیز كنید و یا برای پاك شدن بقایای شیر از روی دندان‌هایش به او مقداری آب بخورانید.
هرگز شیر كودك تان را با قند، شكر، نبات، عسل و یا موادی مانند این ها شیرین نكنید.
بعد از آنكه كودك تان شیر خورد، دقت كنید تا حتما آروغ بزند، زیرا برگشت شیر به همراه گاز معده به دهان در هنگام خواب و باقی ماندن شیر روی دندان‌های شیری، موجب پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد.
از دادن آب میوه‌های شیرین به كودك هنگام خواب پرهیز كنید

 توجه: بهداشت دندان باید به محض رویش دندان شیری شروع شود.

دندان ها  و لثه ها را بدوا باید با کشیدن پارچه خنک تمیز کرد.

مسواک زدن برای لثه های حساس کار خشن محسوب می شود. با احتیاط و توسط فرد مراقبت کننده مسواک زدن را می توان با اواز خواندن وصحبت با شیرخوار لذت بخش نمود.


در صورت نیاز پستانک ارتودونتیک بخرید
بی‌نظمی‌های دندانی در كودكانی كه از شیشه‌ ی شیر یا پستانك استفاده می‌كنند، بیشتر است.
در صورتی که کودک شما ناچارا باید از شیشه یا پستانك استفاده کند،‌ بهتر است از نوعی سرشیشه‌های مخصوص به ‌نام سرشیشه‌های ارتودونتیك استفاده نمایید تا احتمال ایجاد مشكلات بی‌نظمی‌دندانی كاهش یابد.
عادت اغشته کردن پستانک به عسل (خطر پوسیدگی، بوتولیسم) یا استفاده از پستانک های مشابه ابنبات سفت، خطر اسپیراسیون، باید کنار گذاشته شود.
مواظب باشید قطره آهن، دندان‌های شیری را سیاه نکند

برای اینکه چنین اتفاقی برای دندان‌های فرزند شما پیش نیاید، از کودک بخواهید دهانش را کاملاً باز کند و قطره آهن را با قطره‌چکان در حلقش بچکانید تا با دندان‌هایش تماسی نداشته باشد.
همچنین پس از چکاندن قطره آهن در دهان کودک، با یک پارچه مرطوب و تمیز دندان‌های او را تمیز کنید.
وقتی دندان شیری را می‌کشید، فضای نگه‌دارنده را فراموش نکنید:
اگر کودکتان دندان شیری خود را زودتر از موعد از دست داد، او را نزد دندان‌پزشک ببرید تا در جای خالی دندان شیری او، وسیله‌ای به نام فضانگه‌دار قرار دهد.
این وسیله اجازه حرکت دندان‌های مجاور را به این فضا نمی‌دهد و فضا را برای رویش دندان دایمی زیر لثه حفظ می‌کند. در غیر این صورت دندان‌های شیری کناری به سمت فضای دندانی خم شده و جلوی رویش دندان دایمی را نامنظم می‌شوند.

مسواک زدن

قانون روشنی در مورد  زمان مسواک زدن وجود ندارد ولی توصیه میشود که اولین ویزیت دندانی در یک سالگی یا حول و حوش ان صورت گیرد.
همزمان با رویش دندان از یک مسواک  کوچک با موی نرم استفاده شود و ترجیح داده می شود از آب به جای خمیر دندان استفاده شود زیرا ممکن است شیرخوار ببلعد یا اگر خمیر فلوراید زیاد داشته باشدخطر فلوروزیس است.

فلوراید یک ماده معدنی اساسی جهت پایه ریزی دندانهای مقاوم علیه پوسیدگی است که از شش ماهگی نیاز می باشد، در صورتیکه شیرخوار از آب حاوی فلوراید استفاده ننماید.
انجمن پرستاری کوکان امریکا: مکمل فلوراید را از تولد تا 6 ماهگی توصیه نمی کند.
اخرین توصیه: از شش ماهگی تا سه سالگی روزانه 25 میلی گرم فلوراید لازم است. چنانچه محتوی فلوراید اب کمتر از 3 ppm سهم در هر میلیون باشد
هر چه درمان با فلوراید در کودکان زودتر شروع شود، کنترل پوسیدگی بیشتر است. نکته حائز اهمیت این است که والدین محترم بدانند که از دهان شویه های فلوراید برای کودکان زیر 6 سال در منزل استفاده نکنند، چرا که این کودکان توانایی خارج کردن کامل دهان شویه از دهان خود را نداشته و احتمال بلع دهان شویه در این کودکان وجود دارد.
در ضمن توصیه می شود برای کودکان زیر 3 سال نیز از خمیر دندان های بدون فلوراید استفاده شود تا در صورت خوردن خمیر دندان، عارضه ای به وجود نیاید.
فلوراید یکی از املاح معدنی است که با نفوذ به ساختمان دندان می‌تواند به استحكام آن كمك كرده و از پوسیدگی‌ آن جلوگیری كند.
فلوراید، می‌تواند به‌صورت خوراكی یا موضعی وارد ساختمان دندان شود.
فلورایدتراپی روشی است كه به كمك آن، فلوراید روی دندان كودكان شما قرار گرفته و به استحكام آنها كمك می‌كند. این عمل از حدود 3 سالگی برای كودكان توصیه می‌شود.
شما می‌توانید برای این درمان، فرزند  را هر شش ماه یک بار، نزد دندانپزشک ببرید.

هر چه درمان با فلوراید در کودکان زودتر شروع شود، کنترل پوسیدگی بیشتر است. ولی نکته حائز اهمیت این است که والدین محترم بدانند که از دهان شویه های فلوراید برای کودکان زیر 6 سال در منزل استفاده نکنند، چرا که این کودکان توانایی خارج کردن کامل دهان شویه از دهان خود را نداشته و احتمال بلع دهان شویه در این کودکان وجود دارد.
در ضمن توصیه می شود برای کودکان زیر 3 سال نیز از خمیر دندان های بدون فلوراید استفاده شود تا در صورت خوردن خمیر دندان، عارضه ای به وجود نیاید.
فلوراید یکی از املاح معدنی است که با نفوذ به ساختمان دندان می‌تواند به استحكام آن كمك كرده و از پوسیدگی‌ آن جلوگیری كند.
فلوراید، می‌تواند به‌صورت خوراكی یا موضعی وارد ساختمان دندان شود.
فلورایدتراپی روشی است كه به كمك آن، فلوراید روی دندان كودكان شما قرار گرفته و به استحكام آنها كمك می‌كند. این عمل از حدود 3 سالگی برای كودكان توصیه می‌شود.
شما می‌توانید برای این درمان، فرزندتان را هر 6 ماه یک بار نزد دندانپزشک ببرید.

از تولد تا 1 سالگی تمیز کردن دندان‌های کودکتان را از 6 ماهگی همزمان با رویش اولین دندان شیری آغاز کنید. برای این‌کار نیازی به مسواک و خمیر دندان نیست. فقط می‌توانید از یک تکه پارچه تمیز و مرطوب استفاده کنید و روزی یک مرتبه دندان‌های نوزاد را تمیز کنید. توجه کنید از 6 ماهگی تا 12 ماهگی، لازم است نوزاد را برای اولین مشاوره دندان‌پزشکی به مطب ببرید.
یک تا 3 سالگی
دندان‌های كودك زیر 2 سال باید به كمك یک تكه گاز یا پارچه تمیز مرطوب، تمیز شود و یا از مسواك‌های مخصوصی به ‌نام مسواك انگشتی استفاده كرد كه در انگشتان والدین قرار گرفته و به كمك موهای نرم آن، دندان‌های كودك تمیز می‌شود.

از حدود 2 سال به بعد  یک مسواک مخصوص کودک برای فرزندتان تهیه کنید و به اندازه یک نخود روی آن خمیردندان بگذارید. فرزندتان می‌تواند خودش مسواک زدن را تمرین کند ولی وظیفه اصلی را در مسواک زدن دندان‌هایش شما بر عهده دارید. اگر هنگام مسواک زدن مقاومت می‌کند، یکی از پدر یا مادر می‌تواند کودک را سرگرم کند و دیگری دندان‌هایش را مسواک بزند.

3 تا 6 سالگی
فراموش نکنید در این سنین نیز مسؤولیت اصلی مسواک زدن دهان کودک با شما است. البته بهتر است به کودک اجازه دهید خودش نیز مسواک زدن را به تنهایی تمرین کند. اگر بین دندان‌های شیری کودکتان فاصله وجود ندارد و کاملاً به هم چسبیده‌اند، باید بین دندان‌هایش را نخ بکشید و اگر پوسیدگی‌های زیادی در دندان‌هایش وجود دارد زیر نظر دندان‌پزشک از ژل‌ها و دهانشویه‌های فلورایددار استفاده کنید. این مواد حاوی فلوراید پوسیدگی‌های اولیه را ترمیم خواهند کرد و از پوسیده ‌شدن بیشتر دندان‌ها پیشگیری می‌کنند.

فیشور سیلانت
هنگامی‌ که اولین دندان آسیای دایمی در سن 6 سالگی در دهان فرزندتان پیدا شد او را نزد دندان‌پزشک ببرید تا این درمان را برای او انجام دهد. فیشورسیلانت، ماده‌ای همرنگ دندان است که داخل شیارهای عمیق سطح دندان را پر و مسدود می‌کند، بنابراین دیگر باقی‌مانده مواد غذایی در این شیارها گیر نخواهند کرد که ایجاد پوسیدگی کنند. این روش، مناسب‌ترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی این دندان استراتژیک است. با تلاش دفتر سلامت دهان و دندان این درمان در مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش وزارت بهداشت، با هزینه 30 درصد تعرفه دولتی انجام می‌شود که مبلغ بسیار ناچیزی است

خصوصیات یک مسواک خوب
 سطح مسواک باید بین 3.5 تا 2.5  سانتی‏متر مربع باشد و عرض آن باید حدود یک سانتی‏متر باشد.
موهای مسواک باید از 4 ـ 3 ردیف هم‏سطح تشکیل شده باشد.
جنس موهای مسواک بهتر است نایلونی باشد. چون قابلیت انعطاف بیشتری دارند.
موهای مسواک باید نرم باشند تا از صدمه و جراحت به لثه جلوگیری به عمل آید و بدون ناراحتی مسواک زده شود.
 هیچ گاه نباید موهای مسواک را روی دندانها و لثه‏ ها بفشاریم زیرا باعث آسیب به لثه و خراب شدن مسواک می‏شود.
 مسواک را باید به آرامی و ملایمت با حرکات سریع و کوتاه بر سطح کامل همه دندانها بکشیم. باید مسواک را از طرف ریشه دندان به طرف تاج دندان حرکت دهیم.
در صورتی که موهای مسواک خمیده و ناصاف شوند، باید مسواک جدیدی تهیه نماییم.
 پس از استفاده از مسواک باید آن را طوری در جامسواکی قرار دهیم که دسته مسواک پایین قرار بگیرد تا موهای مسواک زودتر خشک شوند.
هیچ گاه مسواک را با آب داغ نشوییم زیرا باعث نرم شدن و خرابی مسواک خواهد شد. بنابراین توصیه می‏شود مسواک را با آب سرد شستشو دهیم.
 بعد از مسواک زدن باید با استفاده از نخ دندان فاصله بین دندانها را تمیز نماییم و سپس دهان را با مقداری آب خالص شستشو دهیم. حالا احساس آرامش و طراوت داریم.

 روش مسواک زدن
الف. برای دندانهای بالا باید مسواک را از لبۀ لثه به طرف پایین حرکت داد.  زاویۀ 45 درجه
ب.برای دندانهای پایین باید مسواک را از لبۀ لثه به طرف بالا حرکت داد. زاویۀ 45 درجه
ج. حرکات بالا و پایین برای سطح خلفی دندانها انجام می گیرد.

مشکلات کودک در هنگام دندان درآوردن 
 
پدیده دندان درآوردن عبارت است از ظهور متوالی دندان های شیری و دایمی . دندان های جدید به طور مداوم از ۶ ماهگی تا ۳ سالگی در می آیند. کودک بین ۱۲-۶ سالگی دندان های شیری خود را از دست می دهد و دندان های دایمی جای آنها را می گیرد.

به طور متوسط اولین مجموعه دندان ها در مدت کوتاهی بعد از دومین سالروز تولد، کامل می گردد.
علایم شایع
تولید بیش از حد بزاق ، دندان قروچه و جویدن هر چیزی که بچه بتواند بگیرد.
درد (این علامت را نمی توان ثابت کرد ولی احتمالاً ایجاد می گردد).
لثه ها ممکن است قرمز و متورم شوند.
تحریک پذیری
کج خلقی ؛ لجبازی
اشکال در به خواب رفتن
گریه بیش از حدمعمول
دندان در آوردن هرگز نباید علت تب ، استفراغ ، اسهال ، بی اشتهایی طولانی ، درد گوش ، تشنج ، سرفه یا بثور محل پوشک در نظر گرفته شود. اینها علایم یک بیماری هستند.
علل
تکامل فیزیولوژیک طبیعی .
عوامل افزایش دهنده خطر
مشکلات مربوط به دندان در آوردن با هیچ یک از عوامل خطرزای شناخته شده ارتباط ندارند.
پیشگیری
مشکلات مربوط به دندان در آوردن را نمی توان پیشگیری کرد ولی می توان علایم آن را تسکین داد. زمان دندان در آوردن بسیار متغیر است . البته توالی دندان در آوردن طبیعی در کودکان به شرح زیر است :
اولین دندان ها (دندان های پیش تحتانی ) در حدود ۶ ماهگی ، در دخترها زودتر از پسرها
اولین دندان دایمی در حدود ۶ سالگی
دندان های آسیای کوچک بین ۱۲-۱۰ سالگی دندان های آسیای بزرگ در حدود ۱۲ سالگی
عواقب مورد انتظار
ناراحتی حاصل از دندان درآوردن را می توان به طور نسبی تسکین داد.
عوارض احتمالی
دندان درآوردن ممکن است به اشتباه به عنوان یک بیماری تب زا تشخیص داده شود.
درمان

اصول کلی
لثه کودک را با انگشتان خود مالش دهید؛ این امر بسیار آرامبخش است .
یک پارچه شستشوی زبر را منجمد کنید و اجازه دهید که کودک آن را بجود.
به کودک یک بیسکویت مخصوص دوران دندان درآوردن و یا حلقه پلاستیکی مخصوص دندان درآوردن بدهید (می توانید آن را سرد کنید).
یا یک سواب کتان و آب ، دندان های تازه و لثه را تمیز کنید یا این که با پیچیدن یک پارچه شستشوی نرم دور انگشت خود، دندان های کودک و لثه او را تمیز کنید. قبل از مسواک زدن منظم ، صبر کنید تا کودک ۳-۲ ساله شود. در این سن ، کودکان می خواهند با مسواک زدن از والدین خود تقلید کنند.
در ۳-۲ سالگی مراجعه منظم به دندانپزشک را آغاز کنید.
در ۵ سالگی به کودک توضیح دهید که افتادن دندان کودک طبیعی است . این امر مانع می شود که کودک در هنگام شروع افتادن دندان هایش نگران گردد.
داروها
معمولاً برای ناراحتی حاصل از دندان درآوردن ، دارو لازم نیست . ممکن است استامینوفن یا یک کرم یا پماد مالیدنی برروی لثه برای تسکین ناراحتی ، توصیه شود.
فعالیت
محدودیتی وجود ندارد.
رژیم غذایی
رژیم غذایی خاصی ندارد.
در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
اگر درجه حرارت کودک بیش از حدطبیعی شود.
اگر علایم عفونت مثل درد، چرک ، تورم بیش از حد یا قرمزی زیاد لثه در حین دندان درآوردن ایجاد گردد.

دندان درآوردن بچه ها

 

نخستين دندان کودک معمولاً در ۶ ماهگي و آخرين دندان شيري او در ۳ سالگي در مي آيد . بعد از تولد دندانهاي شيري بتدريج در فک فوقاني و تحتاني نمايان مي شوند . نخستين دندان شيري در ۶ ماهگي نيش مي زند و تا سن   ۳ سالگي کليه ۲۰ دندان شيري در مي آيند . ۳۲ دندان اصلي در خلال ۶ سالگي تا ۱۶ سالگي در مي آيند . با ظهور دندانهاي اصلي ، دندانهاي شيري لق شده و مي افتند . در مرحله بعد دندانهاي عقل از سن ۱۶ سالگي به بعد ظاهر مي شوند . البته گاهي اوقات دندان عقل هيچگاه در نمي آيد .

 

* دندانهاي شيري

دندانهاي شيري بين سنين ۶ماهگي  تا ۳ سالگي با نظم خاص در مي آيند . الگوي رشد در فک فوقاني و تحتاني يکسان است.

بيرون آمدن دندانهاي پيش اغلب با ناراحتي کمي همراه است ولي دندانهاي نيش و آسيا براي کودک ناراحتي بيشتري ايجاد مي نمايند . اولين علامت دندان درآوردن ، قرمزي تدريجي لثه در محل خروج دندان و قرمزي چانه است . در اين حالت کودک احتمالاً بداخلاق شده و غذاخوردن او با مشکل همراه خواهد شد . تعدادي از کودکان با گازگرفتن اشياء سفت و سخت مانند نان برشته يا حلقه هاي لاستيکي مخصوص ، آرام تر مي شوند و اين وسايل به بيرون آمدن دندان کمک خواهد نمود . قطره استامينوفن براي تسکين درد مفيد است .

به خاطر داشته باشيد که علايمي مانند اسهال و تب را نشانه دندان درآورن تلقي نکنيد . زيرا هيچ علت علمي براي ارتباط اين دو پديده وجود ندارد .

 

 جدول رويش دندانهاي شيري فک پايين

شماره دندان

نام دندان

سن رويش

سن افتادن

A

پيش مياني

۱۰-۶  ماهگي

7-6  سالگي

B

پيش طرفي

۱۶-۱۰  ماهگي

8-7 سالگي

C

نيش

۲۳-۱۷  ماهگي

12-9 سالگي

D

آسياي اول

۱۸-۱۴  ماهگي

11-9 سالگي

E

آسياي دوم

۳۱-۲۳  ماهگي

12-10سالگی

جدول رويش دندانهاي شيري فک بالا

شماره دندان

نام دندان

سن رويش

سن افتادن

A

پيش مياني

12-8   ماهگي

7-6  سالگي

B

پيش طرفي

13-9  ماهگي

8-7  سالگي

C

نيش

22-16  ماهگي

12-10سالگي

D

آسياي اول

19-13  ماهگي

11-9 سالگي

E

آسياي دوم

33-25  ماهگي

12-10 سالگي

 

درد كمتر در زمان دندان درآوردن كودكان

دندان در آوردن یكی از مراحل  سختی است كه كودكان دیر یا زود با آن مواجه هستند و اغلب دچار افت وزنی می شوند و گریه های طولانی آنها والدین را كلافه می كند و همه ما از این كه كودكمان  درد بكشد، ناراحت می شویم. شاید راه حل های ساده ای كه ذكر شده تحمل این درد را برای كودكان و والدین آسانتر كند.

1) یك كودك 6 ماهه اشتیاق زیادی دارد كه خودش غذا بخورد. پس با یك بستنی یخی كوچك این اجازه را به او بدهید. دریك قالب یخ آب میوه دلخواه كودك را بریزید و چوب تمیزی در آن قرار دهید و بگذارید كه كاملاً یخ بزند. با خوردن این  بستنی، برای مدتی لثه های كودك سِر شده و احساس خارش نمی كند.

2) بعد از اینكه نوك دو دندان پایین پیدا شد، كودك می تواند یك هویج یا یك تكه سیب خنك را گاز بزند. این كار درد او را كاهش می دهد و در عین حال كمی هم میوه یا سبزیجات خورده است. ولی كاملاً مراقب باشید چیزی بدست كودك ندهید كه به گلویش بپرد.

3) می توانید با مشورت پزشك ژل هایی را تهیه كنید كه برای مدتی درد لثه كودك را كاهش می دهد.

4) دندانی های ( لیسك های ) مناسبی را تهیه كنید ودر اختیارش بگذارید كه كودك با گاز زدن آنها احساس درد كمتری بكند. نوعی از آنها كه محتوی آب است را در فریزر قرار دهید و پس از انجماد آب درون آن، به كودك بدهید.

بهترین چیزی كه به كودك خود اهدا می كنید تا این دوره را راحت طی كند، عشق و علاقه و تحمل شماست.

موفق و مؤید باشید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

زینب
6 خرداد 94 19:22
مطالبتون عالی بود ازش استفاده میکنمهنوز دندونای منو ببینید چه سفیده
پریا
21 آبان 94 16:50
میپسندم عالیه
امید
26 فروردین 95 0:09
عالییییییییییییییییییییی