نگيننگين، تا این لحظه: 18 سال و 9 ماه و 19 روز سن داره
محمد حسینمحمد حسین، تا این لحظه: 8 سال و 11 ماه و 25 روز سن داره

نگین و محمد حسین

بچه جون منظم باش!

1395/5/27 12:09
809 بازدید
اشتراک گذاری

همه ما دوست داریم یک کودک منظم داشته باشیم. به عنوان یک توصیه طلایی و کاربردی باید بدانید که اگر سطح توقع خود را از کودک کم کنید، درخواست هایتان را محترمانه و به صورت پیشنهاد ارائه دهید و بر آن ها اصرار نورزید، کودک به مرور زمان منظم خواهدشد.

همه ما دوست داریم یک کودک منظم داشته باشیم. به عنوان یک توصیه طلایی و کاربردی باید بدانید که اگر سطح توقع خود را از کودک کم کنید، درخواست هایتان را محترمانه و به صورت پیشنهاد ارائه دهید و بر آن ها اصرار نورزید، کودک به مرور زمان منظم خواهدشد.
خیلی از مادرها می گویند «من هر چه قدر به فرزندم می گویم وسایل شخصی است را سر جایش بگذار، هر روز صبح تختت را مرتب کن یا اتاقت را همیشه مرتب نگه دار، انگار تاثیری ندارد. خیلی از راهکارها را امتحان کرده ام، خیلی شرط و شروط برایش گذاشته ام؛ اما دست آخر هم، آن گونه ای که می خواستم نشده است.» برای این مادرها پیشنهادهای ویژه ای داریم.
کلمات ممنوعه برای تربیت کودکان
«بچه هایی که خیلی مرتب و منظم هستند، ممکن است در آینده رفتارهای وسواسی از خود نشان دهند. پس تاکید زیاد و افراطی بعضی والدین بر منظم بودن کودک شان، می تواند مشکلات روان شناسانه ای مانند وسواس برای آن ها به وجود آورد.» با این حال، توصیه هایی برای تحقق این هدف به والدین مطرح می شود.
اعتماد به نفس کودکتان را از بین نبرید
سعی کنید نصیحت، تذکر و امر و نهی را کاهش دهید و به موقع و اصولی از آن استفاده کنید؛ زیرا امر و نهی زیاد اعتماد به نفس کودک را از بین می برد. درضمن از راهکار «تقویت دوبل» بهره ببرید. یعنی هر گاه فرزندتان، وسایلش را مرتب کرد، هم او را تشویق کنید و هم جلوی همسرتان این موضوع را بازگو کنید تا او هم تشویقش کند و به نوعی، تقویت دوبل شود!
مقایسه نکنید و الگو شوید
کودک را با کودک دیگری که از نظر شما، منظم است، مقایسه نکنید؛ زیرا این رفتار نادرست، باعث تنفر کودک از آن فرد و از شما خواهدشد. به جای این کارها، سعی کنید خودتان الگوی مرتب و منظمی باشید و این موضوع را جلوی چشم کودک به او ثابت کنید.
از باید و نباید استفاده نکنید
از کلمه شرطی «اگر» استفاده نکنید و حرفتان را قاطع بزنید؛ برای مثال به جای این که بگویید: «اگر وسایلت را جمع کردی، می توانی تلویزیون نگاه کنی» بگویید: «وسایلت را جمع کن و بعد تلویزیون ببین». همچنین استفاده از «باید» و «نباید»، عصبانیت کودک را به دنبال دارد. سعی کنید آن ها را حذف کنید و از عبارت های قشنگ تر و محترمانه تری استفاده کنید.
برای مثال به جای این که بگویید: «باید مسواک بزنی»، «باید بخوابی» یا «نباید وسایلت را به هم بریزی» و... بگویید: «وقتی غذایت را خوردی، بهتر است مسواک بزنی»، «ساعت 10 است و زمان خوابیدن» و «پسرم لطف می کند وسایلش را جمع کند» یا «بیا به من کمک کن تا وسایلت را جمع کنیم.»
تسطح توقعتان را تعدیل کنید
به عنوان یک توصیه طلایی و کاربردی باید بدانید که اگر سطح توقع خود را از کودک کم کنید، درخواست هایتان را محترمانه و به صورت پیشنهاد ارائه دهید و بر آن ها اصرار نورزید، کودک به مرور زمان منظم خواهدشد. البته لازمه رسیدن به این هدف، داشتن سعه صدر است؛ برای مثال اگر خواستید، اتاقش را مرتب کند؛ اما او وسایل اضافی را جمع و زیر تخت یا کمدش قایم کرده است، همین رفتار او را به عنوان یک کار مثبت بپذیرید، او را تشویق کنید و محترمانه به او توضیح دهید که این کار تو خوب است و اتاقت هم خلوت شده است.
اما جای وسایل اضافی زیر تخت نیست، پس بیا با هم آن ها را در جای خودشان بگذاریم. شما با این کار، هم سطح توقع خود را کاهش داده، هم عصبانی نشده اید و هم اشتباه کودکتان را به او تذکر داده اید.
«پیام من» بدهید
باز هم تکرار می کنم، وقتی انجام کاری را به کودک پیشنهاد می دهید، بر انجام آن کار اصرار نورزید؛ زیرا زیاد اصرار کردن، هم او را عصبانی خواهد کرد و هم شما را. پس محترمانه پیام دهید و عقب نشینی کنید؛ مثلا بگویید: «دختر گلم به مامان کمک می کند تا سفره را جمع کنیم؟»، اگر همکاری نکرد فقط یک «پیام من» بدهید یعنی بگویید: «خیلی دوست داشتم دخترم به من کن می کرد». این جمله در آینده نزدیک، تاثیر خودش را خواهدگذاشت.
حجم وسایلش را کاهش دهید
در ضمن اگر تعداد اسباب بازی های او زیاد است، حجم آن ها را کم کنید تا جمع کردنشان راحت تر باشد. در ضمن سعی کنید حجم لباس های داخل اتاق و کمدش هم بیش از حد زیاد نباشد تا اگر آن ها به هم ریخته شد، زمان زیادی از شما برای مرتب کردنش گرفته نشود.
آرامش نظم را به کودک نشان دهید
سعی کنید در خانه خود این طرز فکر را القا کنید که تمیز بودن خانه احساس بسیار خوبی به انسان می دهد. اگر کودک از جمع کردن وسایلش خودداری کرد، خودتان آن ها را جمع کنید و بگویید: «به نظرت این طوری بهتر نیست؟
وقتی همه چیز مرتب و سر جای خودش است، آدم احساس بهتری دارد.» این مکالمه در وجود کودک تاثیر می گذارد و باور می کند منظم بودن مساوی است با داشتن احساس خوب.
با تکرار این نوع آرامش ها و تلقین کردن ها کودک به تدریج می آموزد بدون این که شما چیزی بگویید خودش همه وسایل اضافه را جمع کند. این مسئله هم برای مادر و هم برای فرزند مفید است. کودک نظم را یاد می گیرد و بخشی از کارهای مادر نیز کم می شود.
ایده هایی برای نظم بخشیدن به اتاق کودک
هر قدر هم که شما آدم منضبط و خانه داری باشید و گوشه گوشه خانه تان را زیر نظر داشته باشید، اتاق کودک همان فضایی است که قطعا از حوزه استحفاظی شما به دور است. دنیای پرجنب و جوش کودکانتان را نمی توانید محدود کنید. کودکان دوست دارند بازی کنند و این بازی کردن یعنی پخش کردن تمام اسباب بازی ها در گوشه و کنار خودشان! شما هم نمی توانید هر روز به دنبالشان بروید و اتاقشان را مرتب کنید پس بهترین گزینه برای شما استفاده از سبدها و باکس اسباب بازی است. با ما همراه باشید تا ایده های متنوع آن را با هم ببینیم.
1- باکس چزخ دار
یک باکس کوچک چوبی چرخ دار همان چیزی است که به خوبی فضای اتاق کودک شما سر و سامان می دهد، برای داشتن این باکس می توانید به سادگی از جعبه های میوه استفاده کنید، جعبه ها را سمباده بزنید و رنگ کنید و خیالتان از بابت نظم و ترتیب اتاق کودکتان راحت باشد.
2- سبد پارچه ای
سبدهای پارچه ای گزینه مناسب دیگری برای اسباب بازی هاست، نکته مثبتی که این سبدهای پارچه ای دارند قابل شست و شو بودن آن هاست، اگر در خیاطی مهارت دارید به سادگی می توانید با پارچه های محکم بلااستفاده یکی از آن ها را خودتان بسازید.
3- گهواره های قدیمی
ننوهای قدیمی گزینه مناسب دیگری برای جای دادن اسباب بازی های کودکان شماست! این ننو می تواند یادگاری از کودکی خودتان یا فرزند اولتان باشد که گوشه انباری خاک می خورد، آن را بیرون بیاورید و با خلاقیت خود تزیین کنید برای اتاق کودک دلبندتان استفاده کنید.
4- سطل های پلاستیکی
یکی دیگر از اکسسوری های نظم دهنده برای فضای اتاق کودک شما سطل هاس هستند، سطل های آهنی و یا حتی پلاستیکی با رنگ های شاد تهیه کنید و اسباب بازی ها را در آن جای دهید. حتی می توانید چند سطل با رنگ های مختلف تهیه کنید و لوازم وسایل کودکانتان را تفکیک کنید. سطل های بزرگ پلاستیکی به دلیل دوام بالا برای کسانی که کودکان شیطان دارند بسیار مناسب اند. برای تهیه آن ها کودکان خود را همراه داشته باشید و از او بخواهید رنگ مورد علاقه اش را انتخاب کند و با این کار احترام به عقاید را از کودکی به او بیاموزید.
 5- ارابه قدیمی
یک ارابه قدیمی می تواند فضای اتاق کودک شما را دگرگون کند و از طرفی هیجان بیشتری به محیط اتاق کودک شما می دهد. نگاهی به انبارتان بیاندازید و از کودکتان بخواهید وسیله ای که بیشتر با آن ارتباط برقرار می کند را برای این منظور انتخاب کند، با این کار خلاقیت کودک شما دوچندان می شود، شاید او یک دیگ یا قابلمه را انتخاب کند! چه ایرادی دارد آن را بیرون بیاورید و با هم رنگ کنید و بگذارید کنج اتاقش بدرخشد! با این کار تا ابد خاطره خوشی از کدکی های خود به یادگار خواهدداشت.
6- سبد حصیری
سبدهای حصیری در طرح ها و رنگ ها و اندازه های مختلف وجود دارند که به خوبی برای نظم بخشیدن به فضای اتاق کودک شما طراحی شده اند، می توانید نوع رنگی یا ساده آن ها را تهیه کنید و یک سبد طبیعی دوست داشتنی برای اسباب بازی کودکان خود داشته باشید.
پسندها (1)

نظرات (3)

مامان رویا
31 شهریور 95 10:24
باسلام ...وبلاگتون عالیه با تشکر از مطالب آموزنده تون..منم با این پستتون کاملا موافقم
نی نی
23 مهر 95 19:16
سلام وبلاگ زیبا و جالبی داری،ایشالا بچه هاتون نامدار و پایدار باشند خوشحال میشم بعد از این که به اسم مراقبت های بارداری و بعد بارداری لینکم کردی خبرم کنی تا لینکت کنم ممنون
مامان پرنیا جون
19 آبان 95 10:41
سلام و سپاس از مطالبتون