نگيننگين، تا این لحظه: 18 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره
محمد حسینمحمد حسین، تا این لحظه: 9 سال و 21 روز سن داره

نگین و محمد حسین

مهد کودک خوب کجاست؟

1391/8/10 17:43
3,621 بازدید
اشتراک گذاری

پیدا کردن یک مهدکودک خوب یکی از دغدغه‌های هميشگي پدر و مادرهاست. والدين می‌خواهند حالا که قرار است کودکشان چند ساعتی از آنها دور باشد، بتواند بهترین استفاده را ببرد. در ادامه فهرستي را که در انتخاب مهدکودک مناسب به شما کمک می‌کند، با هم مرور می‌کنیم.

  پیدا کردن یک مهدکودک خوب یکی از دغدغه‌های هميشگي پدر و مادرهاست. والدين می‌خواهند حالا که قرار است کودکشان چند ساعتی از آنها دور باشد، بتواند بهترین استفاده را ببرد. به همین دلیل معیارهای آموزشی اهمیت زیادی در انتخاب‌شان دارد. هرچند سپردن کودک به مهدکودک مقوله‌ای اختیاری است و انتخاب آن هم سلیقه‌ای، باید استانداردهایی را برای این موضوع در نظر گرفت. محتوای آموزشی، فضای مهدکودک، بازی‌هایی که بچه‌ها می‌توانند انجام دهند و‌... نکات مهمی هستند که والدین باید هنگام تصمیم  به ثبت نام کودک به آنها توجه داشته باشند. در ادامه فهرستي را که در انتخاب مهدکودک مناسب به شما کمک می‌کند، با هم مرور می‌کنیم.



 

ردیف

سؤال

امتیاز از 10

راهنمای تکمیلی

1

آیا مهدکودک انتخابی شما دارای پروانه رسمی از سازمان بهزیستی است؟

.........

این اولین نکتهای است که قبل از هر چیز خانوادهها باید به آن توجه کنند، چون مکانهایی هستند که با عنوانهای مختلف فعالیت میکنند، مثل کلاس‌‌‌های زبان کودکان یا مراکز آموزشی مختلف. اگر مهدکودک مجوز داشته باشد، تابلویی در سردر آن نصب است که نام مهدکودک، سال تاسیس و عبارت «تحت امتیاز و نظارت سازمان بهزیستی استان» روی آن درج شده است.

5

2

آیا مهدکودک دور از کوچه و خیابان پرتردد قرار دارد؟

.........

سروصدا و حرکت سریع ماشینها در خیابان اصلی ممکن است فرزند شما را بترساند. بهترین حالت این است که در ورودی مهد رو به خیابان شلوغ و پر رفتوآمد نباشد زیرا در اینصورت احتمال خطر را بیشتر میکند. در صورتی که در مهد رو به خیابان باز شود، باید تا محدوده خاصی از جلوی خیابان حفاظ به کار ببرید.

2

3

آیا پروانه ساخت مهدکودک، کارت مسئول فنی و مبلغ شهریه روی دیوار مهد نصب است؟

.........

در مورد شهریه باید توجه داشته باشید که آخرین بخشنامه ابلاغشده روی تابلوی اعلانات نصب باشد. وجود پروانه ساخت و کارت مسئول فنی نیز اطمینان شما را از اعتبار مهدکودک بالا میبرد.

2

4

آیا نسبت مربی به تعداد کودکان مناسب است؟

.........

قاعده بهزیستی این است که برای هر 10 کودک شیرخوار یا 15 کودک نوپا یا 15 کودک نوباوه یک مربی درنظر گرفته شده باشد. مشکلی که گاهی پیش میآید، عوض شدن مداوم مربیهاست كه بچهها خیلی سخت میتوانند با این موضوع کنار بیایند. بهخصوص اگر مربی آنها با مربی بچههای کوچکتر عوض شود، احساس میکنند با آنها مثل بچه برخورد شده و حاضر نمیشوند مربی را بپذیرند.

5

5

آیارفت و آمد کودک به مهدکودک راحت انجام میشود

.........

اگر به طور کلی شما زمانی برای رفت و آمد کودکتان به مهد ندارید، ناچار باید از سرویس استفاده کنید. اما سرویس مهد باید چند ویژگی مهم داشته باشد. از آنجا که کودکان در این سن پر جنبوجوش بوده و ممکن است مدام در ماشین ورجه وورجه کنند، باید راننده تمام موارد ایمنی را رعایت کرده و از قفل بودن درها اطمینان حاصل كند.

3

6

آیا سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب در مهدکودک نصب است؟

.........

دلیل اهمیت این موضوع این است كه برای خروج گازهای حاصل از احتراق، از دودکش اختصاصی استفاده شود. وجود بخاری با دودكش نامناسب در اتاقها میتواند خطرات زیادی ایجاد كند.

3

7

آیا سرویس بهداشتی متناسب با تعداد کودکان وجود دارد؟

.........

به ازای هر 40 كودك باید سرویس بهداشتی مناسبی وجود داشته باشد. آنچه علاوه بر تعداد سرویسهای بهداشتی اهمیت دارد، این است كه وضعیت توالتها و دستشوییها بهداشتی باشد. اندازه دستشوییها هم باید به گونهای باشد كه دست كودكان به شیر آب برسد.

5

8

آیا در این مهدکودک دستشویی رفتن آموزش داده میشود وآیا فردی مسئول دستشویی بردن بچههاست؟

.........

برخی از والدین كودك خود را در سنین پایین به مهدكودك میسپارند و از آنجا كه ممكن است شاغل باشند و وقت كافی برای این كار نداشته باشند، ترجیح میدهند مهدكودك این مسئولیت را برعهده بگیرد. از آنجا كه بچهها اغلب به تنهایی نمیتوانند دستشویی بروند، وجود فردی كه بتواند به كودكان كمك كند خیال والدین را آسوده میكند. حتی ممكن است كودكی ترس از دستشویی داشته باشد، بنابراین باید فردی باشد كه این مشكل را درك كرده و بتواند در رفع این مشكل به او كمك كند.

5

9

آیا دستشویی کودکان به مایع صابون و دستمال کاغذی مجهز است؟

.........

از آنجا كه ممكن است حوله و صابون عامل انتقال باكتری باشد، نكته بهداشتی مهم این است كه از حوله و صابون نباید در دستشوییهای مهد استفاده شود.

5

10

آیا مقررات ایمنی در فضای داخلی و بیرونی مهدکودک رعایت میشود؟

.........

داشتن سرپوش برای تمام کلیدها و پریزها، حفاظ برای لولهها، عدم دسترسی کودکان به سیمهای برق و... از جمله مواردی است كه رعایت آن در فضای داخلی مهدكودك اهمیت دارد. پوشش مناسب، تمیز و قابل شستوشو و نرم کف اتاق بازی کودکان و همچنین در كف فضای زمین بازی نیز از موارد قابل اهمیت است.

5

11

آیا نور مناسب و تهویه کافی در تمام کلاسها وجود دارد؟

.........

وجود تهویه مناسب كمك میكند مشكلات تنفسی كودكان آسمی بهبود یابد. وجود نور مناسب نیز

كمك میكند راهروها و اتاقها روشنایی لازم برای تردد ایمن كودكان را داشته باشند.

5

12

آیا وعدهها و میانوعدههای غذایی مناسب و مغذی به کودکان ارائه میشود؟

.........

وجود وعدههای غذایی مغذی و استفاده نكردن از چیپس و پفك در میانوعدهها و در عوض استفاده از خشكبار، میوه، نان و پنیر از موارد مهم است. علاوه بر این در كیفیت و طعم غذا هم باید دقت كافی شود تا برای كودكان ولع خوردن را ایجاد كند.

5

13

اگر کودک خوب غذا نمیخورد آیا تدابیری برای رفع این مشکل وجود دارد؟

.........

.باید توجه داشته باشید كه مسئولان مهدكودك دربرابر بدغذایی فرزند شما چه تدبیری در نظر گرفتهاند. آیا كودك را مجبور به غذا خوردن میكنند یا به هیچ عنوان توجهی به این موضوع ندارد؟ یا اینكه تدابیر ویژهای را برای این موضوع در نظر گرفتهاند و در این زمینه با متخصص تغذیه در این زمینه مشاوره میگیرند؟ همه این موارد را باید درنظر بگیرید چون مسئله تغذیه كودك بسیار مهم است.

3

14

آیا در محیط حیاط دستکم 2وسیله بازی متنوع، ایمن و سالم وجود دارد؟

.........

در این مورد نباید هیچ وسیله اضافهای در اطراف بچهها وجود داشته باشد. یكی از موارد ایمنی كه باید در مورد وسایل بازی به آن توجه شود، این است كه هیچكدام از وسایل شکسته و خراب نباشند و حداقل 2 متر فاصله بین وسایل بازی وجود داشته باشد. پوشش سطوح زیر وسایل بازی از موادی مانند شن، ماسه، چمن و فوم نیز از دیگر موارد ایمنی است كه باید رعایت شود.

5

15

آیا اسباببازیهای مناسب گروههای سنی مختلف در مهد کودک وجود دارد و آیا لوازم آموزشی متناسب با تعداد کودکان است؟

.........

قاعده بهزیستی برای ارائه اسباببازی متناسب با گروه سنی به شرح زیر است: صفر تا یك سالگی: توپهای نرم، عروسکهای صدادار، مکعبهای بزرگ و نرم و...؛ یك تا 2سالگی: پازلهای چند تکهای، اسباببازی‌‌های روی هم گذاشتنی، هل دادنی، کشیدنی و...؛ 2 تا 5/3 سالگی: انواع اسباببازیهای ساختنی، پازلهای با قطعات بزرگ، لگو و مكعبهای ساختمانسازی و...؛ 5/3 تا 5 سالگی: مجموعههای ساختمانی و ماشینهای كوچك، اثاثیه خانه عروسكی، ماشینهای بازی و...؛ كودكان 5 و 6 ساله: عروسكهای لباسدار، پازلهای تصویری، بازیهای كارتی، شطرنج و... . به ازای هر 3 كودك باید یك مجموعه كامل اسباببازی وجود داشته باشد.

5

16

آیا مهدکودک کتابخانه دارد؟

.........

وجود كتابخانه در مهدكودك با توجه به اینكه باید ساعتی از روز را مربیان به قصهگویی بپردازند به كودكان كمك میكند با فضای فرهنگی آشنایی بیشتری پیدا كنند. حداقل 50 جلد کتاب متناسب با سن کودکان باید وجود داشته باشد و دسترسی آسان به کتاب، وسایل نوشتاری و نوارهای آموزشی و... اهمیت دارد.

2

17

آیا بچهها در مهدکودک بیمه میشوند؟

.........

همه كودكان در مهدهای كودك باید بیمه مسئولیت و حوادث شوند. ایجاد امنیت خاطر برای مسئولان و مربیان مهدهای كودك و رفع نگرانی والدین از مهمترین اهداف پوشش بیمهای كودكان است. تا پیش از سال 1385 كودكان تحت پوشش بیمه حادثه بودند و میزان خسارت پرداختی برای آنان فقط 250 هزار تومان بود اما با مطرح شدن بیمه مسئولیت و حوادث والدین هر یك از كودكانی كه در مهدهای كودك دچار نقص عضو شوند یا فوت كنند تا سقف 38 میلیون تومان خسارت پرداخت می شود.

2

18

آیا ردههای سنی مختلف، از یکدیگر تفکیک شدهاند؟

.........

این یكی از الزامات هر مهدكودكی است كه باید بچهها در گروههای سنی مختلف قرار بگیرند.

تفكیك كلاسها معمولا در همه مهدكودكها اتفاق میافتد اما باید توجه داشته باشید كه آیا در فضای بازی یا ناهار خوردن هم این تفكیك صورت میگیرد یا خیر.

5

19

آیا بر خواب و استراحت کودکان نظارت کامل انجام میشود؟

.........

از آنجا كه كودكان در ساعاتی از روز به خواب نیاز دارند، مربیان باید بتوانند كودكانی را كه سمج

هستند و نمیخوابند به استراحت وادار كنند.

3

20

آیا كودك شما مربی مهدكودكش را دوست دارد؟

.........

فرزندانی که به مهدکودک میروند ، ساعاتی را به جای مادر با مربی مهدکودک و به جای خانه در مهد میگذرانند پس نحوه ارتباط آنها با مربی و امنیت روانی و جسمانی آنها در مهدکودک بسیار مهم است و در آینده آنها تاثیرگذار است. .والدین باید نشانههای ارتباط صمیمانه را بشناسند. آیا زمانی كه كودك را به مربی تحویل میدهید او با اشتیاق به سمت مربی میرود؟ مهد کودک باید با انتخاب مربی دلسوز و مهربان و آگاه نسبت به مسائل و آموزش کودکان به عنوان جانشین مادر و یک مراقبت کننده، بتوانند کمبود عاطفی مادر را به خوبی پر کند، در واقع آغوش مربی باید در حد امکان جای آغوش مادر باشد.

10

21

آیا در کلاس وسایل دستساز بچهها استفاده شده است؟

.........

یكی از بهترین كارهایی كه مهدهای كودك میتوانند انجام دهند این است كه نقاشی بچهها

را روی دیوارها نصب كرده یا هرازگاهی نمایشگاهی از كارهای دستی آنها برگزار كنند. به

این ترتیب بچهها انگیزه بیشتری برای حضور در مهدكودك و انجام كارهای متنوع دارند.

2

22

آیا در مهد کودک فعالیتهایی به منظور ایجاد احساس مسئولیت و همکاری و برقراری ارتباط با دنیای پیرامون انجام میشود و آیا فعالیتهایی مانند اردو در برنامه مهدکودک وجود دارد؟

.........

باید برنامهریزی برای آموزش دوطرفه در مهدهای كودك انجام شود. راههایی مثل قصهگویی و داستانپردازی و... که کودک از طریق آنها بتواند خود و آموختههایش را ابراز کرده و رشد کند و در عین حال بتواند با دنیای پیرامون ارتباط برقرار كند.

وجود برنامههای شاد مثل موسیقی، نمایش و اردو در كنار سرگرم كردن كودكان میتواند جنبه آموزشی هم داشته باشد.

10

23

آیا برنامههای خاصی برای کودکان باهوش وجود دارد؟

.........

برخی كودكان ضریب هوشی بالایی دارند و برخی فعالیتها ممكن است حوصله آنها را سر ببرد، بنابراین در آموزشهای تك به تك مربیان باید به این موضوع توجه كنند. ضمن آنكه حواسشان باشد به گونهای عمل نكنند كه كودكان دیگر احساس كنند بین آنها تمایز قائل میشوند.

3

24

آیا مهدکودک به کمکهای اولیه مجهز است و مربی دورهدیده دارد؟

.........

مهدكودك باید به جعبه كمكهای اولیه شامل چسب، باند، گاز استریل، پماد سوختگی و بتادین، تبسنج و... مجهز باشد. ضمن آنكه یك مربی باید دوره كمكهای اولیه را دیده باشد.

5

25

آیا برنامه خاصی برای کودکانی که به هر دلیل دچار مشکل هستند، وجود دارد؟

.........

برخی كودكان ممكن است دچار شكستگی دست و پا و برخی مشكلات موقت شوند، در این صورت برخی مربیان باید به این كودكان كمك كنند.

2

26

آیا مهدکودک مشاور و روانشناس دارد؟

.........

وجود مشاور یكی از موارد ضروری است. به این دلیل كه برخی اوقات بچهها دچار مشكلات رفتاری میشوند و باید مشاوری در آنجا حضور داشته باشد تا والدین و مربیان از او كمك بگیرند.

3

27

آیا آموزشی برای والدین به منظور ایجاد ارتباط بهتر با کودکان وجود دارد؟

.........

مهدكودك باید جلساتی را با حضور مربیان، اولیا و مشاور داشته باشد تا در آن نكات لازم به منظور ایجاد ارتباط بهتر با كودكان مطرح شود.

5

28

آیا رفتار کودکان به والدین گزارش داده میشود؟

.........

مهد كودك باید جلسات ماهانه یا فصلی را با اولیا برقرار كند تا براساس مشاهدات و مستندات، مسائل كودكان مطرح شده و تبادل نظر و بحث در زمینه پیشرفت كودكان صورت گیرد.علاوه بر گزارشهای كتبی باید مربی با مادر ارتباط مستقیم داشته باشد و او را در جریان آخرین تغییرات رفتاری یا آموزشی قرار دهد.

5

29

آیا هنگامی كه كودكان كار اشتباهی انجام میدهند، با آنها منطقی و درست برخورد میشود؟

.........

مهدكودك و مربیان باید در قبال كودكان احساس مسئولیت كنند و زمانی كه كودكی اشتباه میكند با رفتارهای غیرمنطقی او را نترسانده و دچار استرس نكنند. درست است که کنترل بچهها در مهد سخت است، اما برخی مربیها، مدام بچه را تهدید میکنند یا با به زور خواباندن بچهها سعی میکنند از شر آنها راحت شوند.

5

جمع امتیاز

125

برای اینکه بدانید مهد فرزندتان در چه سطحی است، به صفحه 155 مراجعه کنید



مهدكودك فرزندتان چه امتيازي دارد؟

  اگر امتياز مهدكودك فرزندتان بين 100 تا 125 باشد، بهترين انتخاب را براي فرزندتان انجام داده‌ايد. اين مهدكودك مي‌تواند آمادگي آموزشي و فردي لازم را براي ورود فرزندتان به دبستان را ايجاد مي‌كند. مهدكودك فرزندتان توانسته با كودك‌تان ارتباط لازم را ايجاد كند و تمام نيازهاي تفريحي، ايمني، آموزشي و ارتباطي را تامين مي‌كند.



 اگر امتياز مهدكودك فرزندتان بين 60 تا 100 باشد، مهدكودك مناسبي را براي فرزندتان انتخاب كرده‌ايد. شايد برخي از مواردي كه در اين چك ليست ارائه شده در مهدكودك شما كمتر مورد توجه باشد كه در اين صورت مي‌توانيد با مسئولان درباره كاستي‌هايي كه به نظرتان مي‌آيد صحبت كنيد و آنها را ترغيب به تغيير رويه كنيد.

 اگر امتياز مهدكودك فرزندتان از 60 پايين‌تر باشد، به هيچ عنوان مهدكودك خوبي را براي فرزندتان انتخاب نكرديد. با كمي مطالعه و بررسي بيشتر مي‌توانيد مهدكودك بهتري پيدا كنيد. برخي اوقات تاثيرات منفي يك مهدكودك نامناسب قابل جبران نيست
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مادر کوثر
15 آبان 91 13:30
مامان روانشناس
12 آذر 91 13:23
بابای مهربون وفعال خوشحال میشیم در بحث های ویژه ما شرکت کنید http://psychology.niniweblog.com/
مامان متین
14 دی 92 14:56
مهد کودک نمونه تهران به آدرس تهران، پاسداران ، گلستان اول ، نبش شهید داود اسلامی پلاک 42 به مدیریت خانم ستوده دارای تخلفات متعددی است که باعث نارضایتی برخی والدین شده است که اینجانب شخصا نسبت به موارد زیر اعتراض دارم: 1- دریافت شهریه ماهیانه 650 هزار تومانی که برای یکسال تحصیلی سه ماه اول پیش گرفته میشود و برای سه ماهه های بعدی همان ابتدا چک دریافت میکنند. البته این شهریه با توجه به امکاناتی که دارند و خدماتی که میدهند مبلغ گزافی است و با توجه به اینکه پیش میگیرند لذا مبلغ از ماهیانه 650 هزار تومان هم بیشتر می شود. 2- اکنون که من از خدمات آنها ناراضی هستم و قصد جابجایی فرزند خود را دارم و قبل از دی ماه به آنها اعلام کرده ام که دیگر نمی خواهم از مهد آنها استفاده کنم ولی از پرداخت شهریه ای که پیشاپیش بابت دی، بهمن و اسفند گرفته اند امتناع می ورزند و ایشان هم هیچگونه خدماتی بابت آن نداده اند که خود را محق تصرف این مبلغ بدانند. 3- این مهد خود را بعنوان یک مهد 2 زبانه معرفی می نماید درحالیکه افرادیکه در این مهد زبان انگلیسی تدریس می نمایند واجدالشرایط نیستند و اینجانب از پیشرفت فرزندم در این خصوص راضی نیستم. 4- پرسنل این مهد رفتار خوبی با والدین ندارند علی الخصوص مدیران مهد کودک رفتار تحکم آمیزی دارند و به انتقادات توجهی ندارند. در صورتیکه کودکی اشتباهی کند، مربیان مهد او را (که یک کودک 3 یا 4 ساله است) نزد مدیر مهد می برند تا بخاطر رفتار خودش توضیح دهد و بازخواست شود. این نوع برخورد باعث شده که کودک من وقتی اسم خانم ستوده و سایر مدیران مهد می آید استرس بگیرد و هر روز با گریه به مهد کودک برود. 5- با توجه به صحبتی که من با مشاوران تغذیه داشته ام، غذایی که در این مهد کودک سرو می شود از کالری و ویتامینهای لازم برای یک کودک برخوردار نیست علیرغم اینکه این مهد تبلیغات وسیعی می نماید که بهترین غذا ها را به کودکان می دهد و در مدتی که فرزند اینجانب در مهد ایشان بوده است از نظر منحنی رشد وضعیت خوبی نداشته و این طبق نظریه پزشک فرزند بنده می باشد. 6- خانم ستوده با اینکه مدیر مهد کودک هستند در اکثر مواقع در مهد حضور ندارند و لذا نظارت کافی بر عملکرد و نحوه خدمات ندارند و وقتی از ایشان سوال شد که چرا حضور ندارید گفتند بله من هیچ وقت حضور ندارم و به کسی ارتباط ندارد. 7- در این مهد کودک از ترس اینکه اولیا با هم صحبت نکنند و مشکلات را به هم منتقل ننمایند هیچ جلسه اولیا و مربیانی وجود ندارد و در چند باری که از آانها خواسته شده که جلسات اولیا و مربیان بصورت منظم برگزار گردد پاسخ داده اند که هر کس میخواهد با مدیر مهد بصورت تک نفری جلسه بگذارد. پس کارهای اشتباهی دارند که می ترسند با جمع طرف شوند.