نگيننگين، تا این لحظه: 18 سال و 9 ماه و 18 روز سن داره
محمد حسینمحمد حسین، تا این لحظه: 8 سال و 11 ماه و 24 روز سن داره

نگین و محمد حسین

تاثيرات قصه

1390/2/31 14:13
1,447 بازدید
اشتراک گذاری

در ادامه مطلب تاثيرات قصه را بخوانيد :

niniweblog.com

  1. 1.      آشنایی با محیط پیرامون:

کودکان از طریق قصه­ها با محیط پیرامون خود آشنا می­شوند. کودکان با شنیدن و فکر کردن به قصه­هایی که برای آن­ها خوانده و یا تعریف می­شود، می­توانند با اشیا، حیوان­ها، موفقیت­ها،زمان و مکان­های مختلف آشنا شوند. هر قصه در یک موقعیت خاص با شخصیت­های مختلف و در زمان و مکان معینی پیش می­رود. بیان همه این موارد به­طور غیرمستقیم کودکان را با آن­ها آشنا می­کند.

هر قصه­ای می­تواند فضایی را به­وجود بیاورد که کودکان هنگام رویارویی با نمونه­های واقعی، رفتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند.

  1. 2.      آشنایی با ارتباط­ها:

قصه­ها به کودکان یاری می­رسانند تا ارتباط­ها را درک کنند. رابطه­ای که بین شخصیت­های یک قصه وجود دارد، می­تواند به کودک یاری برساند که خود چگونه این موارد را در زندگی رعایت کند. در این مسیر حتی کودک فرصت می­یابد تا تجربه­های عاطفی خود را در سایه این ارتباط­ها تمرین کند.

  1. 3.      آشنایی با ارزش­ها:

قصه­ها پیام­ها و ارزش­هایی را به مخاطب خود منتقل می­کنند. کودک در اثر شنیدن، تکرار شنیدن و حتی فکر کردن به قصه می­تواند این پیام­ها را جذب کند و ارزش­های خانوادگی، اجتماعی و انسانی را بگیرد.

غیرمستقیم بودن این پیام­ها موجب می­شود که برای کودک دلنشین­تر، جذاب­تر و دوست­داشتنی­تر شود.

  1. 4.      افزایش تمرکز:

قصه­ها قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش می­دهند.کودکان در اثر شنیدن این توانایی را به دست می­آورند تا بتوانند شنیدن فعال را تجربه کنند. آن­ها حتی برای این­که بتوانند ماجرا را دنبال کنند، ضروری است که دقت و تمرکز لازم را برای خوب شنیدن تمرین کنند.

قصه­ها می­توانند به کودکان یاد بدهند که چگونه روی کار تمرکز کنند و با دقت آن کار را پیش ببرند.

  1. 5.      رشد کلامی:

قصه­ها به رشد کلامی کودکان یاری می­رسانند. قصه­ها موجب می­شوند تا کودکان بتوانند با گستره­ای از کلمه­ها آشنا شوند. کلمه­هایی که ممکن است در گفتگوی روزانه هیچ وقت مورد استفاده قرار نگیرند، اما می­توان از طریق قصه­ها به کودکان آموزش داد.

قصه­ها دامنه آشنایی با کلمه­ها را برای کودکان زیاد می­کنند و به نوعی کودکان گنجینه­های کلامی خود را ارتقاء می­دهند و در زمان مناسب می­توانند از این کلمه­ها استفاده کنند.

  1. 6.      رشد عاطفی:

قصه­ها کمک می­کنند تا کودکان لحظه­هایی را با مراقبین خود بگذرانند و یا حتی در کنار همسالان خود از تجربه قصه­گویی لذت ببرند. هم­چنین قصه­ها موجب می­شوند تا کودکان با تجربه­ها، احساس­ها، عواطف و شیوه­های نگرش بزرگ­ترها آشنا شوند.

  1. 7.      رشد تخیل:

قصه­ها به رشد تخیل کودکان کمک می­کنند. کودکان ار آن جا که هنوز تجربه گسترده­ای در شناخت دنیا ندارند، سعی می­کنند که با ارتباط دادن بین آموخته­های قبلی و موضوع­های جدید به تعادل ذهن خود کمک کنند. این روند معمولا با تخیل کودک عجین می­شود و او را یاری می­کند که با منطق خود به کشف و شناخت دنیا اقدام کند.بر اساس چنین روندی است که از قصه­های تخیلی لذت می­برند و از آن­ها بهره­برداری می­کنند.

کارکردها و ارزش­های قصه­ها به مراتب بیش­تر از آن است که بخواهد به همین چند مورد خلاصه شود. اما همین هفت مورد می­تواند دلیل­های مهمی باشد که بتوان از طریق قصه­ها به رشد عاطفی، اجتماعی، کلامی و ذهنی کودک خدمت کرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)