نگيننگين، تا این لحظه: 18 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره
محمد حسینمحمد حسین، تا این لحظه: 9 سال و 22 روز سن داره

نگین و محمد حسین

28 نکته‌ درباره واکسيناسيون کودکان

1391/1/17 10:13
19,020 بازدید
اشتراک گذاری

تا به‌ حال براساس دستور پزشک، کودکتان را براي تزريق واکسن به مراکز بهداشتي برده‌ايد اما خوب است چندنکته را درباره ايمن‌سازي کودکان بدانيد
1 برنامه ايمن‌سازي کودکان نارس و يا کم‌وزن نيز دقيقا مطابق جدول ايمن‌سازي عادي است و تجويز به موقع واکسن‌ها به اين کودکان نيز اکيدا توصيه مي‌شود.
2 شل بودن مدفوع يا سرماخوردگي مانع از انجام ايمن‌سازي نخواهد بود.
3 سوء‌تغذيه نه تنها مانعي براي ايمن‌سازي نيست بلکه ايمن‌سازي به موقع کودکان مبتلا به سوء تغذيه اکيدا توصيه مي‌شود.
4 براي هيچ واکسني جز سياه سرفه محدوديت سني وجود ندارد و درصورت عدم سابقه ايمن‌سازي بايد مطابق برنامه عمل شود.
5 در اختلالات ايمني، چه اوليه و چه اکتسابي مثل لوسمي (سرطان خون) و… واکسن‌هاي ويروسي زنده و واکسن ب‌.ث.ژ منع استعمال دارند.
6 در مورد واکسن‌هاي چند نوبتي مثل فلج اطفال، سه گانه و هپاتيت در صورتي که به هر علت ايمن‌سازي طبق فواصل تعيين شده انجام نشده باشد، لزومي به از سرگرفتن واکسيناسيون نبوده و با احتساب واکسيناسيون قبلي، برنامه ايمن‌سازي طبق جدول مربوطه ادامه داده مي‌شود.
7 اگر در تزريق واکسن سه‌گانه به کودک، تب بالاي 40 درجه (درجه مقعدي) و يا تشنج عارض شود، در نوبت‌هاي بعدي بايد از واکسن دوگانه استفاده شود. همچنين اگر به علتي در سن زير هفت سال واکسن دوگانه به جاي سه‌گانه مصرف شود، لازم است جمعا سه نوبت تکرار شود و سه‌گانه اولي به جاي يک نوبت محسوب خواهد شد.
8 تزريق واکسن سه‌گانه در کودکاني که دچار ضايعات مغزي پيشرونده ‌باشند ممنوع و بايد از واکسن دوگانه استفاده شود.
9 فاصله بين نوبت سوم واکسن سه‌گانه و يادآوري سه‌گانه نبايد از شش ماه کمتر باشد.
10 پس از پايان شش سالگي تلقيح واکسن سه‌گانه مجاز نيست و در صورت لزوم بايد به جاي آن از واکسن دوگانه ويژه بزرگسالان استفاده نموده است.
11 در صورتي که واکسن‌هاي زنده ويروسي به طور هم‌زمان مورد استفاده قرار نگيرد، بايد بين آنها حداقل يک ماه فاصله باشد.
12 بايد حتي‌المقدور از تزريق گاماگلوبولين به اطفال خودداري شود مگر در مواردي که پزشک جايز بداند. در اين صورت فاصله تجويز واکسن‌هاي ويروسي زنده ضعيف شده (به جز تب زرد و پوليوي خوراکي)، با گاماگلوبولين و فرآورده‌هاي خوني بايد لااقل سه ماه باشد.
13 چناچه تا دو هفته بعد از تلقيح واکسن‌هاي زنده ويروسي (به جز تب زرد و پوليو خوراکي) به هر علت گاماگلوبولين و فرآورده‌هاي خوني تزريق شود پس از سه ماه واکسن بايد تکرار شود.
14 به علت ريشه‌کني آبله در جهان، تلقيح اين واکسن به هيچ وجه لازم نمي‌باشد.
15 واکسن فلج اطفال تزريقي در افرادي که داراي نقص سيستم ايمني مي‌باشند بايد مطابق دستورالعمل کارخانه سازنده تلقيح گردد.
16 تغذيه با هر نوع شير از جمله شير مادر با خوراندن واکسن فلج اطفال مغايرتي ندارد و لزومي به ندادن شير قبل يا بعد از ايمن‌سازي نخواهد بود. همچنين استفراغ مختصر پس از خوراندن قطره فلج اطفال مساله مهمي نبوده، نيازي به تجديد واکسن نمي‌باشد.
17 واکسن فلج بايد هرچه زودتر پس از تولد و در نوزاداني که در زايشگاه به دنيا آمده‌اند هنگام خروج از زايشگاه تجويز شود. در صورتي که به هر دليل تجويز واکسن در روزهاي اول مقدور نباشد، در اولين فرصت ممکن بايد واکسن را تجويز نمود و محدوديت زماني خاصي بين نوبت صفر و اول وجود ندارد.
18 سابقه حساسيت به تخم مرغ مانع ايمن‌سازي عليه سرخک نيست.
28 نکته‌ درباره واکسيناسيون کودکان
19 تزريق هم‌زمان واکسن سرخک و ب ث ژ هيچ‌گونه اشکالي نداشته و بايد در دو محل جداگانه انجام گردد.
20 چنانچه واکسن دوم سرخک در سن 15 ماهگي به هر علتي تلقيح نشده باشد، بايد در اولين فرصت ممکن تلقيح شود.
21 بهترين سن براي تلقيح ب.ث.ژ بدو تولد مي‌باشد.
22 در صورتي که کودکي در بدو تولد نوبت اول واکسن هپاتيت خود را دريافت نکرده باشد، بايد نوبت اول آن را همراه سه گانه اول، نوبت دوم را همراه سه گانه دوم و نوبت سوم را همراه سرخک دريافت نمايد.
23 در صورت تاخير شيرخواران تا سه ماهگي مي‌توان هم‌زمان با سه‌گانه دوم دوز اول، هم‌زمان با سه‌گانه سوم دوز دوم، هم‌زمان با سرخک دوز سوم، واکسن هپاتيت B را تجويز نمود (به هر صورت فواصل تزريق واکسن‌هاي هپاتيت نبايد کمتر از يک ماه باشد)
24 واکسيناسيون هپاتيت B هيچ‌گونه موارد منع تلقيح ندارد حتي اگر فرد HBsAg مثبت يا HBsAb مثبت باشد.
25 در صورتي که نوزاد از مادر HBsAg مثبت به دنيا آمده باشد بايد تزريق هم‌زمان ايمونوگلوبولين اختصاصي هپاتيت B با واکسن هپاتيت B در دو عضله جداگانه در اسرع وقت و ترجيحا در ظرف 12 ساعت پس از تولد انجام گيرد. در صورت عدم دسترسي به ايمونوگلوبولين اختصاصي، تزريق واکسن هپاتيت B به تنهايي نيز در ساعات اوليه پس از تولد حدود 75 درصد تا 95 در صد ايمني ايجاد مي‌کند.
26 در صورتي که يک از زوجين HBsAg مثبت باشد، زوج ديگر و فرزندان ساکن در منزل آنها بايد عليه بيماري هپاتيت B واکسينه شوند.
27 در افراد مبتلا به هموفيلي واکسن هپاتيت زير جلدي تزريق گردد.
28 در کودکان داراي نقص سيستم ايمني، کودکان تحت درمان با داروهاي پايين‌آورنده قدرت دفاعي بدن نظير کورتيکواستروييدها و يا تحت درمان با اشعه و مبتلايان به لوسمي، لنفوم و سرطان‌هاي ژنراليزه استفاده از واکسن پوليو زنده خوراکي قدغن مي‌باشد و به جاي آن از واکسن کشته تزريقي بايد استفاده شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)